Проведе се икономическият форум „КОМПАНИЯ НА ГОДИНАТА – Успехът на фокус”
Секция: ЛЮБОПИТНО
19 Април 2018 17:55
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Проведе се икономическият форум  „КОМПАНИЯ НА ГОДИНАТА – Успехът на фокус”

/КРОСС/ Днес, 19 април 2018 г., в хотел Маринела се проведе икономически форум – част от четвъртото издание на „КОМПАНИЯ НА ГОДИНАТА – Успехът на фокус”, организирано от сп. Bulgaria Business Review, сп. Business Lady и Business Lady Club. Инициативата се провежда под патронажа на Валери Симеонов – Заместник министър-председател по икономическата и демографската политика на Р България.

Форумът беше разделен в три основни панела. Първи панел - ИКОНОМИКА НА ХОРАТА: Пазара на труда в условията на криза на човешкия ресурс в България.

Валери Симеонов, Заместник министър-председател по икономическата и демографската политика на Р България откри форума, като сподели, че българската икономика има с какво да се гордее, а именно с хората от бизнеса. През последните месеци, мисля, че доказахме, че ръка за ръка бизнес и политици, в случая изпълнителната власт, могат да правят добри реформи и да ги отстояват"допълни г-н Симеонов, като добави, че в момента се разглеждат редица важни реформи, които ще доведат до облекчаване на малкия и среден бизнес, данъчни облекчения, механизми за повишаване нивото на обучение и др.

Емил Караниколов, Министър на икономиката също взе участие във форума. Бизнес климатът в страната се подобрява, като през март 2018 г. общият показател се повишава с 0.7 процентни пункта спрямо февруари 2018 г. Наблюдаваме тенденция, че все повече чуждестранни и български компании разширяват предприятията и производствата си” -  това заяви министърът на икономиката Емил Караниколов. Г-н Караниколов изтъкна, че стабилното икономическо развитие и позитивната динамика в основните макроикономически показатели е основният фактор за отбелязаните забележителни успехи и на пазара на труда. По думите му, разкриването на работни места и създаването на заетост в икономиката са довели до понижение на безработицата, ускоряване на растежа на производителността на труда, която по данни от Евростат е нараснала с 1.7% през 2017 г., както и нарастване на доходите в номинално и реално изражение с 11%.

                       

Росица Димитрова, заместник-министър на труда и социалната политика засегна темата за равнопоставеността на жените и мъжете, която е от основно значение в стремежа ни за модернизиране на европейския социален модел и за постигане на целите на Стратегията Европа 2020. Разликата в заплащането по пол в България по данни на НСИ е 13,2% за 2016 г. и е под средноевропейското ниво, 61% от завършилите висше образование са жени, а 64% от българските жени са заети на пазара на труда. За нас е гордост да отбележим, че България е на първо място в Европейския съюз по дял на жени и момичета в сектор Информационни и телекомуникационни технологии с 27,7 на сто при среден процент за ЕС от 16,1 на сто” – допълни още г-жа Димитрова.

Проф. дтн инж. Николай Вълканов, председател на Съвета на Директорите на „Минстрой Холдинг” АД засегна темата за „Условията за бизнес в България и осигуряване на човешки ресурси”. Той сподели, че в България има отлични условия за правене на бизнес. Много често хората се оплакват, че няма закони, няма чужди инвестиции и т.н. Това не е вярно. Имаме добри закони, има страшно много пари в банките и ако ти имаш добри идеи, ако искаш да правиш производство, условията са налице” – сподели г-н Вълканов. Той сподели още, че ако служителите си получават заплатите и осигуровките така, както ги заработват и ако това е политика на целия бизнес, няма да има недостойни пенсии и старини. „Защо днешните работещи плащат за предишните? Този и много други въпроси остават без отговор, а основният виновник е сивият сектор” – заяви още г-н Вълканов.

Д.ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители говори по темата за „Дигитализацията в образованието”, като сподели, че дигиталните технологии дават възможност на повече хора да имат достъп до определена информация, знания и умения. Г-жа Такева даде за пример ‹дигиталните› класни стаи и лаборатории, организирани именно с тази цел. „Дигитализацията дава възможност за преодоляване на междупоколенческите различия,  скъсява връзката между среднотои висшето образование, и стои в основата на дуалното професионално образование” – допълни г-жа Такева.

                       

В края на панела се проведе дискусия на тема: „Практически иновативни решения за привличане на човешки капитал”. Освен лекторите, в дискусията взеха участие и Борислава Георгиева, мениджър „Човешки ресурси” в NaXex Technological Development и Мария Лазова, Business Development Manager RPO, Manpower Bulgaria. Борислава сподели за успешните иновативни практики за подбор на служители, които прилагат в компанията, сред които създаването на магистърска програма „Мениджмънт в IT”; стажантска програма, след която повечето от стажантите остават да работят в компанията; програма за вътрешна препоръка, в рамките на която над 40% от работещите са препоръчани от служители на компанията, изтъквайки предимствата на социалният кръг на служителите.

В края на панела Мария Лазова (Manpower Bulgaria) сподели „Световно изследване: РЕВОЛЮЦИЯ НА УМЕНИЯТА” от края на 2017 г., на тема: Защо роботите ни взимат задачите, а не работата и кои са стъпките, които ще ни помогнат да се подготвим за дигиталната трансформация. По статистика 86% от работодателите планират да запазят или увеличат броя на служителите си в резултат на автоматизацията. „Работодателите споделят, че решаването на проблеми, комуникацията, организацията и сътрудничеството също се нареждат сред уменията, които намират най-трудно в кандидатите- допълни г-жа Лазова.

Във втория панел - ИЗГРАЖДАНЕ И УТВЪРЖДАВАНЕ НА РАБОТОДАТЕЛСКА МАРКА /EMPLOYER BRANDING/, участие взе Ростислава Павлова, изпълнителен директор на „Пуратос България” на тема „Грижата за служителите като ключов фактор за устойчиво развитие”. Тя изтъкна предимствата на компанията и сектора за привличане и задържане на служители, а именно: липсата на инциденти; приобщаването на хората, чрез адекватно споделяне на целите и резултатите; създаването на фирмена култура. Грижата за служителите в Пуратос разбират, грижейки се за повишаване на тяхната квалификация, здравословен начин на живот, управлението на таланта и финансиране на обучения. Както и на база годишна оценка, персонални задачи и годишен бонус.

Димана Василева, мениджър на Quintessentially за България говори на тема „Корпоративният консиерж като иновативен инструмент в услуга на компаниите и техните екип”. Тя начерта основните предизвикателства пред бизнеса и човешкия ресурс. „80% от администраторите и 90% от топ мениджърите твърдят, че често прекарват повече време на работа, за да наваксат със задълженията. Повече от 30% смятат, че това оказва негативно влияние върху техния личен и семеен живот” – допълни г-жа Василева. Грижейки се за баланса между работа и личен живот на техните служители, компаниите изграждат по-висока стойност като работодател.

Ивайло Иванов, мениджър „Човешки ресурси”, Имотека/Адрес недвижими имоти, който говори на тема „Employer branding - Приложна магия” начерта основните параметри за измерване мястото на компанията в съзнанието на служителите. Сред тях са вътрешни и външни комуникации, проучвания на нагласите, колко човека откликват на обява и други.

По време на третия панел - ЦИФРОВА ИКОНОМИКА И УМЕНИЯ НА БЪДЕЩЕТО, за първи път беше представен 3D модел на човешка колония в космоса „УниСпейс”. Учениците от математическата гимназия „Д-р Петър Берон” /Варна/ - Иво Песев и Александър Георгиев разказаха в детайли как чрез него може да бъде спасено човечеството. С проекта „УниСпейс” учениците от варненската математическа гимназия спечелиха 1-во място на Международния конкурс на НАСА. През май месец награденият екип от петима ученици е поканен да представи разработката си пред Конференцията за международно космическо развитие на НАСА и Американското космическо общество в Лос Анджелис.

Георги Руков, директор международно развитие и член на Борда на Директорите на Credissimo Полша говори на тема: „Уменията на бъдещето: основата на една дигитална трансформация”. Основното от тях е креативността.

Илона Станева, Директор „Маркетинг и реклама” във Fibank разкри своята гледна точна за „Ролята на жените в условията на глобализация и цифровизация”. Тя сподели, че 38% от мениджърите в България са жени на възраст между 30 и 49 години. Близо 90% от тях имат висше образование, а 57% от тях са семейни със съпруг и деца. „Жените са по-лоялни, в по-голяма степен спестовни, по-емоционални и по-трудно се поддават на външни влияния в сравнение с мъжете. Освен това, по-трудно поемат рискове за бизнеса си” – допълни г-жа Станева.

Наталия Футекова, основател на ERP Academy беше лектор на тема „Бизнес образование – не нов тренд, а необходимост”, като разкри предимствата от това защо е важно хората от бизнеса да преподават в училища и университети и с какво е ценно ученето чрез преживяване.

Петко Карамочев, управител на INDUSTRIA изнесе прекрасна лекция за „Блокчейн за бизнеса”. А Венцислав Караджов, председател на Комисията за защита на личните данни разкри промените в „Общия регламент за защита на личните данни”. Промените са предимно в регулацията за събиране и съхраняване на лични данни, които вече не могат да бъдат събирани, ползвани и съхранявани, без да бъде взето конкретно съгласие за активността, като има ограничения и в периода на съхранение.

Модератор на форума беше Вергиния Накова – председател на Института за бизнес развитие и предприемачество и основател на най-голямата бизнес образователна платформа Training Academy.

От 20:00 часа на вечерната официална церемония за четвърта поредна година ще бъдат връчени отличия на компании и институции, положили адекватни усилия за своето развитие и просперитет в различни категории, сред които: Финансов сектор, FinTech, Индустрия, Медии, Застраховане, Образование, Строителство и архитектура, Здравеопазване, Високи технологии, Работодателска марка, Корпоративен работодател и други.

Наградите се връчват за заслуги, свързани с: развитие на човешкия капитал; непрекъснато повишаване на качеството на предлагания продукт/услуга; ефективност и прозрачност; конкурентоспособност и иновации; клиентски подход; успешен бизнес модел; ноу-хау; добро пазарно позициониране; устойчиво развитие и други.

Водещи на събитието ще бъдат актьорите Илия Георгиев и Албена Ставрева. За доброто настроение на гостите ще се погрижат известната народна певица Поли Паскова, ансамбъл „Чинари” и неповторитиме танцьори на Нешка Робева и „Нешънъл арт”.