Най-честите сигнали на граждани към НЗОК са за отчетени, но не извършени медицински дейности
Секция: Здраве
08 Юни 2018 09:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Най-честите сигнали на граждани към НЗОК са за отчетени, но не извършени медицински дейности

/КРОСС/ Най-честите сигнали на граждани към Националната здравна каса по повод личното им електронно досие са свързани с отчетени, но не извършени на пациента медицински дейности, каза в интервю за предаването „Преди всички“ по БНР,  инж. Александър Огнянов, директор на „Сигурност на информацията“ в НЗОК:

„По принцип имаме сигнали, които не са от сега. „Пациентско досие“ работи от 2009 година. Има сигнали, че има извършени дейности, които са отчетени към НЗОК, но всъщност хората казват, че те не са им извършени. Например пациентът е отишъл за лека хирургична намеса, а е отчетен към нас с операция на апандисит“, обясни той.

Досега 80 хиляди души са взели универсални кодове за достъп, а сега вече над 400 хиляди души ще имат достъп до здравното си досие посредством кода от НАП. От своя страна новият регламент за личните данни не е докрай изяснен как ще се прилага при личните лекари. Самите граждани също не са запознати с това.

„Министерството на здравеопазването е предприело действия – контакти с Комисията за защита на личните данни и оттам се очаква директно да се получат указания за изпълнителите на медицинска помощ. Съвсем скоро ще се появяват. Второто, което е важно е, че общопрактикуващият лекар трябва да спази изискванията, които са написани по Националния рамков договор. Там се изисква да има електронен отчет към Касата и да има хартиен носител, който да се даде на пациента с неговия подпис. Ако го няма този носител, според мен, личният лекар е в нарушение. Редно е пациентът да си има амбулаторния лист“, отбеляза Огнянов.

Според него личните лекари не трябва да имат притеснения, защото информацията, която изпращат към НЗОК е защитена.

Механизмът за издаване на персонален идентификационен код (ПИК) изключва възможността той да бъде получаван от друг човек. Това бе изяснено на среща между Здравната каса, НАП и пациентски организации относно защитата на личните данни, съдържащи се в пациентските досиета, когато достъп до тях се осъществява с ПИК на НАП.

Около 500 хил. граждани, които ползват ПИК на НАП, са подписали волеизявления да не разкриват своя ПИК пред трети лица, съобщават още от Касата.