1000 лева става гражданската отговорност
Секция: Автомобили
16 Юни 2018 10:48
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
1000 лева става гражданската отговорност

/КРОСС/ Тази сума е изчислена по системата „бонус малус".

Експерти, които я подкрепят, казват, че в страните, където тя е въведена, катастрофите намаляват драстично. Според скептиците обаче с нея може да се злоупотребява, предава Нова тв.

В момента „Гражданска отговорност" се изчислява като се започне от мощността на автомобила, опита и възрастта на водача, населеното място, в което се движи колата, и предназначението й.

С въвеждането на новата система „бонус-малус" ще бъдат въведени досиета както на шофьорите, така и на самите автомобили - кой, кога и как е участвал в пътнотранспортни произшествия.

Спрямо тези досиета ще се изчислява застраховката. Така сумата при хулиганите на пътя може да достигне до над 1000 лева, докато намаленията за примерните водачи - до 40%.

Докладът с предложения за „бонус-манус" системи, представен пред Комисията за финансов надзор, е изготвен от чуждестранен консултант и направен въз основа на данни на „Пътна полиция" и Гаранционния фонд.

Всяка система е организирана по различен начин и включва различни показатели.

В Германия, например, има 138 милиона комбинации, с които да бъде изчислена сумата.

Там катастрофите са намалели с 13%. Водачите ще могат да попадат в един от 25-те класа шофьори спрямо своето досие на пътя.

Произшествията ще се разделят в седем категории спрямо тежестта на инцидента. Според Асоциацията на пострадалите при катастрофи, макар и добър, моделът е закъснял. За изправните шофьори новият модел е добре дошъл, стига обаче да се изчислява справедливо.

Тепърва предстои отговорните институции да прочетат и анализират 95-те страници на доклада, предлагащ 11 варианта на модела.

Той ще бъде оценен от Транспортното министерство и МВР.

Финалният вариант ще бъде избран от Комисията за финансов надзор, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на вътрешните работи, като общественото  обсъждане ще бъде инициирано през септември тази година.