Милка Христова: Управляващите в СО за пореден път опитаха да прокарат решение, като заобиколят СОС
Секция: БЪЛГАРИЯ
20 Юни 2018 17:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Милка Христова: Управляващите в СО за пореден път опитаха да прокарат решение, като заобиколят СОС

/КРОСС/ Изборът на един от предложените два варианта за трасе на трамваите с номера 1, 6 и 7 и подмяната на шестицата с тролей трябва да направи Столичният общински съвет, а не ресорните комисии, заяви заместник-председателят на СОС от БСП

Управляващите в Столична община за пореден път направиха опит да прокарат решение, като заобиколят СОС. Това заяви заместник-председателят на Столичния общински съвет от БСП Милка Христова. Тя присъства на съвместното редовно заседание на Комисиите по транспорт и туризъм и по устройство на територията, архитектура, достъпна среда и жилищна политика, заедно с председателя на групата на социалистите в СОС Калоян Паргов и съветниците Борис Цветков и Альоша Даков. За обсъждане беше предложено писмо, внесено от главния архитект Здравко Здравков, относно комплексно транспортно проучване за решаване на проблемите на транспорта в югозападната част на големия център в София във връзка с решение на Общинския експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ).

"Заседанието на двете комисии днес беше за решаване на съдбата на трамвай №6 и за подобряване на транспортното обслужване на гражданите, които живеят в "Лозенец" и "Манастирски ливади", обясни Милка Христова. - Шокиращото за мен е, че за пореден път беше направен опит да бъде заобиколен Столичният общински съвет чрез решение на постоянни комисии, които са помощни органи. По закон и по правилник те просто нямат такива правомощия. Експертният съвет от НАГ от 10 предложения е одобрил две, от които предлага СОС да избере едното. Вариантите са със или без трамвай №6.

В този, който е без, трамваят е заменен от тролей. На заседанието беше предложено членовете на комисиите да гласуват за единия от вариантите. По този начин СОС щеше да бъде поставен пред свършен факт - да трябва да гласува решение, вече взето от комисии, било то и ресорни. Това е стар спор между мнозинството от ГЕРБ и опозицията от БСП, тъй като много често се правят опити постоянните комисии да изземват правомощията на СОС и да го поствят пред свършен факт. Затова се радвам, че този път им осуетихме плановете".

Милка Христова посочи, че въпросът с трасето на трамвай №6 в "Лозенец" засяга не само живеещите в района, но е и ключово за транспорта в столицата изобщо. "На обсъждането днес бяха поставени много въпроси, свързани с достоверността на изнесената информация относно предимствата на тролея пред трамвая. Не беше изяснено на какъв интервал ще се движат превозните средства, както и беше поставено под съмнение твърдението, че трамваят няма да бъде натоварван достатъчно и ще бъде икономически неефективен, обясни тя. - А гражданите от "Лозенец", които присъстваха на обсъждането, заявиха точно обратното. Според тях изнесените данни, че 1000 души на ден използват трамвай №6 по трасето от басейна "Спартак" до "Черни връх", не отговарят на истината. И припомниха, че данните от 2014 година са за 4000 души. Не ми се струва реално за по-малко от 4 години да намалеят така драстично.

Това означава, че ако не са манипулирани, то данните не са достоверни. А гражданите на София се нуждаят от решение, което да им гарантира добро обслужване в една доста сериозна времева перспектива. Защото изграждането на трамвайни и тролейбусни линии не се прави за ползване само за няколко години. А трамваят специално е изключително добро транспортно съоръжение, което е доста скъпо и гарантира автономност на придвижването. Предвид безобразния трафик в момента в столицата, закриването на утвърдена трамвайна линия трябва най-малко да е отлично обмислено и да бъдат чути всички гледни точки".

Според Милка Христова, при взимането на подобно решение, стойността на проекта в никакъв случай не трябва да бъде водещ фактор. "Чух мнения, че единият проект е на стойност 20 милиона лева, а другият е 7 и ние трябва да изберем по-евтиният, коментира тя. - Решенията, свързани с транспорта в София трябва да бъдат вземани с перспектива и с мисъл за гражданите, защото те не са само от днес за утре, няма как след година-две да ни хрумне да променим трасето на трамвайната линия, защото не ни е удобно".