Валентин Йовев: Изготвя се нов социално-икономически анализ на районите, който ще се използва за подготовка на бъдещите планови и стратегически документи
Секция: ИКОНОМИКА
22 Юни 2018 16:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Валентин Йовев: Изготвя се нов социално-икономически анализ на районите, който ще се използва за подготовка на бъдещите планови и стратегически документи

/КРОСС/ За последната година Министерството на регионалното развитие и благоустройството предприе решителни мерки за засилване ролята на регионалната политика като хоризонтална мярка, която да предопределя секторните политики, за да имат те конкретна ангажираност за развитието на районите, подобряване и синхронизиране на управлението на регионалното развитие и активно включване на социално-икономическия им потенциал. Това заяви заместник-министър Валентин Йовев при участието си в панела на тема „Регионално развитие и икономически клъстери в България“ на Пловдивския икономически форум.

Зам.-министър Йовев отбеляза, че за преодоляването на проблемните области в регионалното развитие е изготвена и утвърдена пътна карта за нови подходи. Той акцентира, че е  нужен по-устойчив териториален обхват на районите от ниво 2 във времето, за да бъдат те силни, жизнени и устойчиви.

„МРРБ разработи три варианта за нов териториален обхват на районите от ниво 2 в България, които бяха предоставени за широко обществено обсъждане на национално и регионално ниво. Предстои и промяна на законодателството, която ще доведе до промени в основните законови и подзаконови актове, свързани с провеждането  на регионалната политика със стратегическите и планови документи за регионално развитие”, каза инж. Йовев. Той допълни, че се работи и по изготвянето на социално-икономически анализ на районите в страната, който да бъде използван за подготовка на бъдещите планови и стратегически документи.

„Всички тези стъпки са част от прилагането на нов модел за регионалната политика, който да превърне районите от ниво две от статистически в действащи структурни единици, с увеличен и развит капацитет за прилагане на националната политика за регионално развитие”, подчерта заместник-регионалният министър.

По думите му държавната политика за регионално развитие трябва да създава условия за балансирано и устойчиво интегрирано развитие на районите и общините, насочена към намаляване на междурегионалните и вътрешнорегионалните различия в икономическото, социалното и териториалното развитие. Така ще се осигурят условия за ускорен икономически растеж и високо ниво на заетост на населението.

Според анализите, независимо от настъпилите видими промени в районите от ниво 2 по отношение състоянието на образователната, здравната и културната инфраструктура, развитието на туристическите атракции, изградените автомагистрали, подобряването на състоянието на някои отсечки от регионалната пътна инфраструктура, инвестициите за интегрираното развитие на градовете и подобряването на качеството на градската среда, все още не са достигнати необходимите темпове и през последните години се наблюдават все по-големи вътрешнорегионални и междурегионални различия.

„Комплексният интегриран характер на политиката за регионално развитие и нейното огромно значение за българските региони налага приемането на адекватни и целенасочени съвместни действия на всички нива на централната власт, на местното самоуправление и на неправителствения сектор за ефективното й провеждане”, каза още инж. Йовев.

 „Водени са разговори с няколко фирми, които имат интерес за получаване на концесия на тунела под Шипка”, каза заместник-министърът в отговор на въпрос на участници във форума, които подчертаха, че с изграждането на съоръжението ще се създадат по-добри условия за развитие на Южна България и Област Пловдив. Инж. Йовев уточни, че тунелът е само част от проекта за връзка между Северна и Южна България без преодоляване на Старопланински проходи.

Другият важен участък от него – обходният  път на Габрово е пред завършване. В напреднала фаза са и  проектите за обходните пътища на Казанлък и Шипка, обясни заместник-министърът. Според него изграждането на тунела няма проблем от техническа гледна точка, но за държавата ще е по-трудно ако го строи само с бюджетни средства. По думите му въвеждането на тол системата ще генерира повече средства, които могат да позволят проекта да се завърши в бъдеще с пари от бюджета. По отношение на АМ „Струма”, която също е важна за бизнеса в Южна България, зам.-министър Йовев коментира, че продължават действията по издаване на нужните документи и разрешителни, предхождащи строежа на трасето между Кресна и Сандански, което единствено не е изградено или в процес на активен строеж. „С бизнеса мислим и работим в една посока, без различия по отношение на инфраструктурата, като основна предпоставка за развитие”, каза Йовев.

„Работим и за въвеждане на децентрализация, като мярка за разтоварване на централната администрация от някои дейности. Тя ще е от полза при ситуирането на новите икономически зони, които ще се изграждат по места, каза още заместник-министърът в отговор на въпроси от участници в срещата.