При туристически резервации проверявайте, но не се доверявайте безрезервно
Секция: Туризъм
27 Юни 2018 15:55
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
При туристически резервации проверявайте, но не се доверявайте безрезервно

/КРОСС/ Преди началото на активния летен сезон ще се опитаме да бъдем полезни на всички, които имат планове да пътуват и да посетят различни места.

За качеството на туристическия продукт, квалификацията на кадрите, която има пряко отношение към удовлетвореността на клиентите, от какво се оплакват потребителите на туристически услуги и как можем да подаваме сигнали – за това е разговорът ни с Константин Райков - член на Комисията за защита на потребителите (КЗП).

За да ни е спокойна и приятна почивката има няколко нетрудни за изпълнение стъпки, които най-малкото ще ни спестят неприятности. 
Започва се с проверка на търговеца, при когото ще отседнем или ще ползваме друга негова услуга – съветва Константин Райков. В интернет може да се сравнят цените, качеството и условията на близки до него конкуренти, да се провери дейността в по-минал период, отзиви на клиенти. (Все пак гледаме източниците да са надеждни) Дали обектът има категоризация и каква е тя. 
Нека не вярваме 100% на картинките и описанията. Ако водим кореспонденция или подписваме документи – задължително е да ги пазим – за евентуална защита на правата - при рекламация например.

Някои  потребители предпочитат сами да пътуват, сами да резервират места за настаняване, други – разчитат на организираната от фирма почивка. Всеки начин има предимства и недостатъци.

При директно договаряне може би цената е по-висока, отколкото през туроператор. Добре  е да направите проучване не само за разликата в цената, но и в пакета от услуги, които се предлагат. Туроператорът е комисионер, но предлага широк набор от предложения, изборът е по-голям. Но добре е и него да проучите, преди да му се доверите. Повишаване на цените е допустимо само при ограничени случаи.

След кратката информация от реклама или брошура, туроператорът е длъжен да предостави и т.нар. преддоговорна информация – точна цена (и в български лева); пунктовете, начална и крайна дата на пътуване; броя нощувки; категорията и местонахожденията на настаняването, включените хранения; дали има изискване за минимален брой туристи, за да се осъществи пътуването, дали има визов режим за съответната страна; вида на транспорт; сключената застраховка; дали се предвиждат атракции, за които е необходимо допълнително заплащане. 
Много от тези въпроси влизат като пунктове и в окончателния договор, който се подписва с туроператора.

При резервация през онлайн платформа важат до голяма степен тези изисквания, особено за проучването. Нека се внимава с периода, в който ще почиваме, защото цените зависят и от това.

По думите на специалиста днес не е толкова важно на коя линия към морето е съответният хотел, колкото дали има възможност да се посетят в близост културни и археологически забележителности.

Той охарактеризира и т.нар. дигитален турист, който задължава бизнеса да се съобразява и да се развива.

Жалбите, свързани с туристически услуги, са около 5% от всички, постъпващи в КЗП – около 2000-2500 на година. Най-често те са за качеството на услугите.

При възникнал проблем, опитайте се спокойно и аргументирано да го изложите пред туроператора. Често пъти той проявява разбиране и решава проблема или предоставя компенсация. В други случаи можете да сезирате КЗП, която реагира, но понякога е необходимо време за извършване на проверка. 
С Комисията може да се свържете или на денонощния телефон 0700 111 22, или да изпратите жалба по имейл от сайта.