Богдан Милчев: Агресията на пътя избухва, защото там няма държава
Секция: Автомобили
26 Юли 2018 15:51
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Богдан Милчев: Агресията на пътя избухва, защото там няма държава

/КРОСС/ По нашите пътища вероятността да загинем е два пъти и половина по-голяма, отколкото средно в Европейския съюз. Това каза Богдан Милчев, експерт от Института за пътна безопасност и бивш шеф на КАТ.

"Сгрешена е философията на модела на управление на пътната безопасност. В момента общата отговорност за пътната безопасност е размита между десет министерства, областни управители, потребителите на пътя", твърди Милчев:
"Моделът на управление на споделената отговорност - така грешно разбран от държавните експерти: когато отговорността е споделена, никой не я носи и всеки прехвърля отговорността на другия, ни поставя в ситуация, в която ние, потребителите на пътната система, които се движим по пътя, взимаме правосъдието в собствените си ръце. Тази агресия избухва тогава, когато на пътя е налице липса на държава. Ние всички всеки ден виждаме, че на пътя има двоен стандарт."

Необходим е експертен орган, пряко подчинен на Министерския съвет, който да носи общата отговорност за пътната безопасност - българското правителство не иска да отвори тази тема и да я коментира експертно, подчерта експертът. На 10 октомври в Интер експо център предстои международен форум с участието на експерти от Швеция, Германия и Швейцария, на който ще бъдат представени добри практики за пътна безопасност, съобщи Милчев.

Всеки ден водим битка със собствената си държава, смята Богдан Милчев. Повече от десет години министерства системно бездействат и не спазват Закона за движение по пътищата, подчерта той:
"Ние сме в ситуация, в която няколко министри - министърът на вътрешните работи, министърът на образованието, министърът на транспорта, системно, повече от 10 години, не спазват Закона за движение по пътищата. Законът ги задължава да издадат едни наредби, с които да се анализират произшествията с деца, наредба, с която трябва да анализира произшествията с младите водачи.

Законът ги задължава да издават доклади за състоянието на пътната безопасност, които да се внасят в Министерския съвет ежегодно и на базата на тези доклади министър-председателят, респективно Министерски съвет, да управлява цялата система на пътната безопасност ефективно. /.../ Когато собствения ти министър не спазва закона, как ще искаме пътният полицай да го спазва."

Институтът за пътна безопасност е изготвил Пътна карта за развитието на пътната безопасност в България 2018-2020 година.