Най-странният съветски хеликоптер, създаван някога
Секция: ЛЮБОПИТНО
13 Август 2018 20:53
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Най-странният съветски хеликоптер, създаван някога

/КРОСС/ В средата на 50-те години на миналия век конструкторското бюро "Камов" получава нова задача - да разработи тежък хеликоптер, който може да доставя сериозни товари или войски - особено в труднодостъпните части на Русия.

Няколко години по-късно - през 1959 г. - на бял свят се появява Ка-22 "Винтокрил". Машината е доста мощна и се задвижва от два турбовитлови двигателя с 5 622 к.с. всеки.

Но по-интересното е друго - освен с 2 хоризонтални перки, Ка-22 разполага и с 2 вертикални. Последните две са взети от самолет, а предвид факта, че вертолетът разполага с подобни на самолет крила, то способностите значително го отличават от останалите му конкуренти.

Ka-22 успява да постави рекорд по пренасяне на полезен товар, който все още не е подобрен - вертолетът издига 16,4 тона на надморска височина над 2000 метра.

Всъщност Ка-22 поставя общо 8 рекорда за своя клас, като никой от тях все още не е подобрен.

Вертолетът е можел да пренася 100 войници в пълно бойно снаряжение и по своите характеристики е напомнял за самолета Ан-12, но за разлика от него е можел да излита и каца вертикално.

Благодарение на самолетните, вертикално разположени перки и двете крила, Ка-22 успява да развие и значителна скорост - 356,3 км/ч е съществено постижение за началото на 60-те.

Съветските военни са били обнадеждени, че благодарение на Ka-22 ще могат да транспортират балистични ракети, до строящите се по това време ракетни силози, "забутани" дълбоко в руската тундра.

Появява се обаче един сериозен недостатък, който ще спомогне за бързото пенсиониране на Ka-22 - още преди "самолетният вертолет" да е пуснат в серия.

В началото на 60-те години човечеството не разполага с необходимите компютърни чипове, които могат да поемат част от управлението на различните видове самолети и хеликоптери. И докато в 90% от случаите това не е било проблем за тази епоха, то Ка-22 е от останалите 10%.

Управлението на машината е изключително сложно, а причина за това са самолетните перки, вкарани в конструкцията. Оказва се, че три от общо четирите екипажа, участвали в изпитанията на въртолета, загиват, макар и машината да оцелява по чудо и да доказва способностите на конструкцията си.

Съветските военни вземат решението да се откажат от Ка-22, а към днешна дата няма оцеляла бройка от произведените Ка-22. За сметка на това има оцеляла бройка от най-големия, създаван някога хеликоптер, с който ще ви запознаем в най-скоро време.