Откриха най-старата галактика във Вселената
17 Август 2018 20:41

Откриха най-старата галактика във Вселената

/КРОСС/ Около Млечният път обикалят някои доста бледи и малки галактики, като Segue-1, Bootes I and Ursa Major I, предава в. "Индипендънт".

Досега за тях бе известно, че гравитацията на Млечния път им влияе толкова силно, че те винаги са обърнати с едната си страна към нашата галактика.

Професор Карлос Френк от Университета в Дърам обаче е открил, че тези галактики всъщност са най-старите познати на човечеството и са възникнали едва 100 милиона години след Големия взрив.

"Да открием едни от първите галактики във Вселената, при това орбитиращи около Млечния път, е еквивалентно на това да открием останките на първия човек, при това в двора си", споделя въодушевено професорът.

Известно е, че 380 000 години след големият взрив се появяват и първите атоми - тези на водорода. Следват милиони години през които материята изстива достатъчно, за да може да се образуват облаци от водород, които по-късно да родят звезди и галактики. Тези процеси са започнали приблизително 100 милиона години след големия взрив - точно каквато е и възрастта на проучените галактики, спътници на Млечния път.

Учените заявяват, че само преди десетина години технологията, необходима за откритието не е била на лице, но днес то още веднъж потвърждава теоретичният модел Ламбда-CDM, който предполага, че освен обикновената материя във Вселената има тъмна енергия (Lambda) и студена тъмна материя (Cold Dark Matter - CMD).