Руският "Амазон" стъпва на европейския пазар
Секция: Технологии
15 Септември 2018 14:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Руският "Амазон" стъпва на европейския пазар

/КРОСС/ Руската корпорация "Яндекс" е разработила услуга за онлайн търговия в чужбина, която ще действа от октомври, съобщи деловото издание РБК. Създадена заедно със "Сбербанк", тя ще е ориентирана към поръчки и доставки на стоки от европейски и други страни, макар повечето от доставките в Русия в момента да идват от Китай.

В основата на логистичния модел на услугата, която ще се предлага от "Яндекс.Маркет" е "опитът на "Амазон"," казва директорът на услугата, отгоарящ за международното развитие Алекс Василиев, цитиран от РБК. Това означава, че компанията "ще носи цялата отговорност за логистиката и доставката на стоки, за адаптация на съдържание на руски език и маркетинга му."

Идеята бе обявена за пръв път през август 2017 г., когато изпълнителният директор на "Сбербанк" Герман Греф каза, че целта е "на базата на "Яндекс.Маркет" да се изгради руският "Амазон"," както на вътрешния пазар, така и в международната онлайн търговия.

При това, макар 90% от трансграничните пратки в Русия да идват от Китай, услугата се ориентира към пазари като Европа. Компанията не планира да се ориенира към Китай, а вече има договорени партньорства в Индия, Япония, Корея, Турция, Израел, Великобритания и САЩ. Акцентът е върху "много силни играчи" на местните пазари, които произвеждат "качествени стоки", но не ги доставят в Русия.

Появата на новата услуга на "Яндекс.Маркет" съвпада със съобщението тази седмица за компанията на "Алибаба", две руски компании и суверенния фонд на страната - най-големия играч в онлайн търговията в Русия.

Системата на доставките ще е като тази на "Амазон" - предвижда, че продавачът доставя стоката си до склада в Европа или в партньорски логистични хъбове, откъдето стоките се насочват към купувачите. Ако по пътя възникне проблем със стоката, отговорността е на "Амазон", съответно на "Яндекс.Маркет". "Не всички продавачи са готови да се занимават с организация на доставки в Русия, особено европейски. Пазарът не им е особено известен, а излизането на него на нови играчи е рискован."

"Яндекс", набрала сили преди години с най-голямата руска търсачка, в последната година активно навлиза в сегменти, в които се опитва да се конкурира с компании като "Амазон", "Юбер" и други - със собствени устройства или услуги като споделено пътуване.

Покупките от чужбина на руски потребители са почти изцяло (90%) от Китай, а едва 3% от ЕС и 2% - от САЩ. Ако обаче критерият е не брой, а стойност, делът на китайските е значително по-малък - 53%, а този на европейските и американските - съответно 22% и 12% по данни на Асоциацията на компаниите за интернет търговия.