Валентин Йовев: Чрез различни форми на партньорство можем да развием и модернизираме инфраструктурата
Секция: БЪЛГАРИЯ
19 Септември 2018 16:16
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Валентин Йовев: Чрез различни форми на партньорство можем да развием и модернизираме инфраструктурата

/КРОСС/ Трябва да се търсят допълнителни възможности за привличане на инвестиции при реализацията на проекти, които са важни за обществото, особено в пътното строителство, което у нас е недофинансирано. Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Валентин Йовев, който откри Международна практическа конференция на тема „Възможности и перспективи за развитие на публично-частното партньорство“.

Форумът се организира от Министерството на регионалното развитие и благоустройството и се провежда днес и утре в столицата.

В събитието участват представители на Business Advisory Board (BAB) към Икономическата комисия за Европа на ООН. Целта на конференцията е да се представи международния опит в областта на публично-частното партньорство, както и да се обсъдят предизвикателствата и възможностите за по-широкото му приложение в контекста на бъдещи инвестиционни процеси в България.

В изказването си пред участниците инж. Йовев отбеляза, че чрез различни форми на публично-частно партньорство може да бъдат изграждани магистрали, тунели, мостове, пречиствателни станции, за които не са предвидени средства в бюджета или от европейските фондове. „Такива проекти са неизградените участъци от АМ „Хемус“ с дължина около 250 км, тунелът под връх Шипка, АМ “Русе - Велико Търново“, скоростният път Видин-Ботевград, който е част от трансевропейския коридор номер 4, АМ „Черно море“, тунелът под прохода Петрохан. Прогнозният размер на инвестициите в тези проекти е над 3 млрд. евро“, каза той. Според заместник-регионалния министър към днешна дата в пътното строителство и ВиК услугите у нас няма много примери за реализирани публично-частни партньорства.

„Ние бихме могли да използваме най-добрите европейски и световни модели, без да повтаряме грешките на другите. Затова смятам, че форуми като този са изключително навременни и полезни“, отбеляза още той. Инж. Йовев подчерта, че в България има необходимата политическа воля за създаване на трайни партньорства между държавата и общините от една страна и бизнеса от друга, като мярка за развитие и модернизиране на инфраструктурата в условията на ограничен публичен ресурс. „Имаме инвеститорски интерес, което е най-важното в случая, каза още инж. Йовев и напомни, че в началото на юли Министерството на регионалното развитие и благоустройството е подписало рамкови споразумения с пет китайски компании за сътрудничество, но потенциалните партньори са много повече. „Страната ни има стратегическото географско положение – през България минават пет от 10-те транс-европейски транспортни коридора.

А пътищата, които могат да бъдат изградени чрез публично-частно партньорство, са обект на интензивен трафик, което гарантира добра възвращаемост на инвестициите“, категоричен бе той. Инж. Йовев даде пример с АМ „Русе-Велико Търново“, която е част от коридор номер 9 и ще поеме големия поток от тежкотоварни автомобили, влизащ у нас през „Дунав мост І“. Това са по 5000 тежкотоварни автомобила на денонощие, като прогнозите са този поток да се увеличава. Затова през следващите години България ще има важна роля в процеса на свързване на Европа с Азия, тъй като оттук минава връзката със Западна Европа по река Дунав и най-пряката връзка през Черно море и Персийския залив по Пътя на коприната.

Големи са възможностите за публично-частни партньорства и във ВиК отрасъла, добави още зам.-министърът на МРРБ. В условията на недостиг на средства от бюджета и на намаляващо европейско финансиране през следващия програмен период, публично-частните партньорства могат да бъдат добра алтернатива за привличане на експертиза, финансиране, ноу-хау и др. Една от възможностите е сключването на договори за управление с цел подобряване на ефективността на ВиК операторите. Този вариант е подходящ за дружества в тежко финансово състояние, при които един добър мениджмънт би намалил разходите и би подобрил услугата за гражданите. Един такъв договор за управление би бил с ограничен срок на действие, като засегнатите ВиК оператори ще запазят статута си на изцяло публични дружества, контролирани както от собственика, така и договорно от асоциациите по ВиК. Възможно е също да бъдат сключени договори за отдаване на лизинг, които се използват широко във Франция, или договори с доказан резултат.  

В първия ден на събитието се включиха представители на министерствата на околната среда и водите, на финансите, на Агенция „Пътна инфраструктура“, както и експерти от Камара на строителите в България.