Женският пазар в София става част от тур като атрактивна туристическа дестинация
Секция: Туризъм
17 Октомври 2018 11:28
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Женският пазар в София става част от тур като атрактивна туристическа дестинация

/КРОСС/ Женският пазар ще се включи в „Sofia Alternative Tour“ като атрактивна туристическа дестинация и част от т.нар. зона на толерантността, като място за междукултурен обмен. Всеки ден от годината ще са безплатните туристически обиколки на София. Пазари „Възраждане“ и Сдружение „365“ са сключили меморандум за сътрудничество в тази посока.

В предаването „Хоризонт до обед“ изпълнителният директор на пазари „Възраждане“ Драгомир Димитров разказа:

„Женският пазар е едно само по себе си историческо място в София. То по същество е туристическа дестинация, имайки предвид своя характер и района, в който се намира.

Този район е историческият център на София. С този меморандум за сътрудничество искаме да канализираме усилията на общинското дружество Пазари „Възраждане“ да превърнем тази историческа даденост, която притежава Женския пазар като атрактивна туристическа дестинация, в механизъм, който да работи и в инициативи, които да създадат траен поток от гости на столицата, които да могат да бъдат осведомени, да посетят мястото и да се запознаят с неговата специфика и исторически характер“.

Никога не съм забелязвал пазара с тези очи и това сърце, както сега, добави още Димитров. Той подчерта, че концепцията им е да се запази автентичния му вид и характер и същевременно да се модернизират отчасти процесите, които могат да се случват там.

Томислав Рашков от Сдружение „365“ отбеляза: „Женският пазар впечатлява с неговата „палитра от цветове“. Ние на други турове говорим за тази толерантност и за това колко различни етнически общества се сблъскват в един малък периметър в града, но всъщност там е най-видимо“.

„Старото е ново или как градът се трансформира пред очите ни“ – това се цели да се покаже чрез този тур“, посочи Рашков и добави: „Женският пазар е един много удачен пример за това. Минавайки през пазара, човек минава по една пътека на времето, за да сформира собствена представа за това място“.

Никола Венков, изследовател и антрополог, коментира какво се случи след реконструкцията на пазара:

„В момента се правят опити за някакво връщане и преоценяване на разнообразието, което имаше този пазар. Тези опити биха били изкуствени, защото в момента имаме това разнообразие и тази толерантност, за която става дума – това е един сурогат спрямо спонтанния пазар, който съществуваше до преди 5 години. Той се намали до ¼ като брой търговски площи.

Голяма част от реалния пазар се замести с магазинчета от съвсем друг клас стоки и потребители. Пазарът се опитват да го върнат към това разнообразие или по скоро като някакъв спектакъл за същите тези хора, които биха пазарували в тези магазинчета, а за реалните обитатели на пазара никой не мисли – една част от тях си отидоха. Пазарът не е това, което беше“.