Министър Росен Желязков представи пред министрите от ЕС позицията на България за смяната на часовото време
Секция: ПОЛИТИКА
30 Октомври 2018 15:55
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Министър Росен Желязков представи пред министрите от ЕС позицията на България за смяната на часовото време

/КРОСС/ Становищата на държавите-членки на Европейския съюз за смяната на лятно и зимно часово време, мерките за екологичен транспорт и подобряването на безопасността по пътищата, бяха обсъдени по време на Неформалния съвет на министрите на транспорта и околната среда на Европейския съюз. Форумът се провежда на 29 и 30 октомври 2018 г. в Грац, Австрия. Българската позиция в сектор транспорт бе представена от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.

В рамките на дискусията за прекратяването на смяната на лятно и зимно часово време, министър Желязков заяви, че над 95% от участвалите в национално проучване, са против сезонните промени. Той изтъкна, че трябва да бъде отчетена необходимостта от време за адаптиране на различните сектори на икономиката. Поради тази причина министърът подчерта необходимостта от запазването на хармонизиран режим на равнище ЕС и реалистичен преходен период.

По време на дискусиите по темата „Стартиране на нова ера: чиста, безопасна и достъпна мобилност за Европа“, министър Росен Желязков заяви, че новите технологии и бизнес модели ще доведат до коренна трансформация в транспортния сектор, предоставянето на напълно нови услуги за мобилност и логистични решения.

Резултатите от дискусиите бяха обобщени в т. нар. „Декларация от Грац“, като българската страна подкрепи седемте приоритетни области за иновации в транспорта, очертани на европейско равнище. Министър Желязков изрази позицията, че трансформацията към чиста мобилност може да бъде постигната чрез ускорено въвеждане на пазара на превозни средства с ниски и нулеви емисии. Сред посочените мерки в изказването на министъра, бяха още насърчаване на развитието на електрическата мобилност и по-нататъшна електрификация във всички видове транспорт в съответствие с възможностите; стимулиране на използването на ниско емисионни алтернативни енергийни източници в транспорта и разгръщане на инфраструктура за алтернативни горива; въвеждане на иновационни технологии за декарбонизация на транспортния сектор, както и санкции за замърсяващи или енергийно неефективни превозни средства.

Българската страна подкрепи Европейската комисия в усилията ѝ за разработване на Европейска стратегия за управление на мобилността и Стратегия за дългосрочно намаляване на емисиите на парникови газове в ЕС, в съответствие с Парижкото споразумение.

Министрите на транспорта проведоха и работна сесия на тема „Пътна безопасност 2020+: безопасна Европа за всички граждани“. Министър Росен Желязков отчете необходимостта от продължаване на активната политика в областта на пътната безопасност и в периода 2021-2030 г. и подкрепи разработения от Европейската комисия План за действие с конкретни дейности до средата на 2019 г. Той отбеляза, че усилията на България ще бъдат насочени върху повишаване на ангажираността и подобряване поведението на участниците в движението по пътищата от гледна точка на безопасността; модернизиране на транспортната инфраструктура и използване на възможностите за финансиране по линия на европейските структурни и инвестиционни фондове, Механизма за свързване на Европа и други инициативи; подобряване безопасността на превозните средства; въвеждане на интелигентните транспортни системи и новите технологии, които съдействат за повишаване на нивото на пътната безопасност.

В заключение министърът заяви, че е необходимо да продължи сътрудничеството и обмяната на добри практики в областта на пътната безопасност между всички държави членки, както и с държавите от Западните Балкани и Източното партньорство.