НАСА съобщи за края на телескопа "Кеплер"
31 Октомври 2018 20:22

НАСА съобщи за края на телескопа "Кеплер"

/КРОСС/ НАСА съобщи за приключването на мисията на космическата обсерватория "Кеплер" поради изчерпване на горивото й, предадоха световните агенции.

Телескопът функционираше в продължение на девет години. За това време космическият апарат откри 530 506 нови звезди и 2 662 екзопланети (планети извън Слънчевата система). Щафетата бе поета от космическия телескоп "Тес", който беше изведен в орбита от НАСА през месец април 2018 година.

Неговата задача, подобно на "Кеплер", е да открива планети, сродни на Земята, намиращи се в зоната на обитаемост, с помощта на транзитна фотометрия.

Още в първите месеци на своя старт, "Тес" откри екзопланети, като телескопът ще може да изследва по-голямата част от небето от "Кеплер" - неговият обхват е 350 пъти по-широк.

Заради своята конструкция и "Кеплер", и "Тес" не могат да правят внушителни снимки на необятния Космос, подобно на "Хъбъл". Техните сензори обаче бяха много по-чувствителни в други направления, заради което и могат да откриват планети, орбитиращи около други звезди.

Търсенето на екзопланети става, чрез непрекъснато измерване на яркостта на повече от 150 000 звезди. Когато кандидат-планета премине пред звезда, светлината от нея се блокира. Количеството блокирана светлина разкрива размера й.

Освен всичко друго, телескопът откри и планети от нов тип, които не съществуват в нашата Слънчева система, това са тъй наречените "Суперземи" и "горещи Юпитери". В първия случай става дума за скалисти планети с размери между този на Земята и този на Нептун. Горещите Юпитери пък са газови гиганти, които обикалят изключително близо до своята звезда.

"Кеплер" ще остане на своята орбита, която е безопасна за космическите полети. Космическата обсерватория беше изстреляна през 2009 година и предназначението й беше откриването на екзопланети. През 2013 година апаратът получи повреда в системата за ориентиране, при което беше невъзможно той да бъде задържан в правилното направление. При все това инженерите успяха да вкарат телескопа в безопасен режим и да го приспособят за изпълнението на определени задачи.