Менда Стоянова: Утежнения с екологичен коефициент ще имат стари, мощни коли
Секция: ПОЛИТИКА
16 Ноември 2018 09:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Менда Стоянова: Утежнения с екологичен коефициент ще имат стари, мощни коли

/КРОСС/ Ако се оттегли предложението ми, „гражданска отговорност“ ще скочи два пъти, а не обратното, обясни в сутрешния блок на БНТ председателят на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова. Тя поясни, че чрез въвеждането на таван върху обезщетенията при смърт на пътя за широк кръг близки, застрахователите няма да повишат стойността на застраховката „гражданска отговорност“, с която да поемат допълнителния финансов товар при подобни обезщетения.

Тя заяви, че повишаването на данъка върху по-старите, неекологични автомобили, е екологична мярка, а не цели по-голям приход.

По думите ѝ, това е данък върху замърсяващите, а не върху старите автомобили, тъй като 14-годишни автомобили с екологичен стандарт Евро 4 ще получат облекчение, а основното утежнение ще падне върху старите, но мощни автомобили.

Нормално е бюджетната комисия да защити политиките на правителството, като отхвърли ветото на президента, заяви председателят на бюждетната комисия към НС Менда Стоянова. Промяната в закона за местните данъци и такси е политика за въвеждане на екологичен коефициент, допълни тя, но това не означава, че данъкът на автомобилите не е имуществен.

Менда Стоянова, председател на бюджетната комисия към НС: Автомобили с Евро 4, които са 13-14-годишни, са доста стари, но те ще имат облекчения. Утежнения с екологичния коефициент ще имат автомобили на 19-20 години и то автомобили, които са мощни.

Спорно е по какъв начин да се отчита екологичността на автомобила - дали през вида гориво, който използва, или честотата на използване. Когато се избира начин на формирането на данъка, трябва да се взима предвид леснотата на администрирането му. Така Менда Стоянова коментира липсата на облекчение за автомобили с газова уредба или катаризатори. Тя даде пример с катализаторите, които трудно може да се проверят.

Менда Стоянова, председател на бюджетната комисия към НС:Евро категорията показва дали един автомобил, независимо от горивото, има системи, които пречистват.

В имуществения данък няма как да се отчете честотата на използване на автомобилите, допълни тя.

По думите ѝ, целта не е да има допълнителни приходи за обчщините, а да се въведе екоологична мярка.

Менда Стоянова, председател на бюджетната комисия към НС:Най-голямо натоварване ще получат мощните, 20-годишни автомобили.

Увеличението на данъка може да достига два пъти в някои случаи, но като обща стойност може да е малко, обясни Стоянова.

Спекулация е, че сорт „бренд“ не влияе на цените на бензина, обясни Менда Стоянова, като по думите ѝ това няма как да се регулира.

Нека се види колко е надценката на производителя и на търговеца на гориво, дори това да е антипазарно, заяви тя.

Менда Стоянова, председател на бюджетната комисия към НС:Няма да се откажем от тази идея, трябва да видим как да се извърши технически.

Ако Менда Стоянова оттегли своето предложение или парламентът не гласува нейното предложение - това означава, че "Гражданската отговорност" ще скочи 2 или 3 пъти от сегашните ѝ размери, заяви тя.

Менда Стоянова, председател на бюджетната комисия към НС:България е единствената страна, в която обезщетенията за неимуществени вреди са високи, а за имуществени са доста ниски, говоря при смърт на пътя. Навсякъде по света се плащат имуществени обезщетения, които гарантират, че ако едно дете е загубило родителя си, ще получава издръжка от застрахователя - всичко това, което родителят му може да му даде.

За миналата година 283 млн. лв. застрахователите са дали за неимуществени вреди при смърт на пътя, допълни тя. Чрез въвеждането на по-широк кръг близки, които имат право да търсят обезщетение от застрахователя, той се натоварва допълнително и гражданската отговорност се вдига, защото няма от къде другаде да постъпят средства, обясни Стоянова.

Идеята е да се сложи таван на обезщетенията на разширения кръг близки, които имат право на обезщетение при фатален пътен инцидент.

Менда Стоянова, председател на бюджетната комисия към НС:Това, което предлагам аз, е първо - създаване на методика, която да покаже критерии, индикатори, чрез които да се определя имуществената и неимуществената вреда. Така хората могат да се насочат към имуществената, която е в много по-голям размер. Тя обаче ще бъде определена обективно. Методиката ще даде индикатори така, че да има справедливост. Няма единно, еднакво предлагане, защото няма критерии. Второ, за този разширен кръг лица да се сложи таван на обезщетението до 5000 лв.

Така застрахователите няма да вдигнат гражданската отговорност, допълни тя.