Над 3,8 милиарда лева са инвестирали в България седем от най-големите търговски вериги
Секция: ИКОНОМИКА
11 Декември 2018 17:08
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Над 3,8 милиарда лева са инвестирали в България  седем от най-големите търговски вериги

РОСС/ Седем от най-големите търговски вериги у нас са инвестирали над 3,8 милиарда лева в България. Това показа анкета, проведена в рамките на Сдружението за модерна търговия с участието на членовете му Kaufland, Billa, Lidl, dm, МЕТРО, T-Market и Deichmann, които заемат общо над 30% от пазара на бързооборотни стоки у нас. В тези компании работят над 18 600 българи, като само за 2017 година са били наети около 5 500 нови служители.

Участниците в анкетата работят с над 1 000 български производители, от които няколко десетки изнасят успешно на външни пазари, благодарение на партньорството си с търговските вериги. Според данните от анкетата тези седем вериги само за 2017 година са дарили над 1,6 милиона лева в подкрепа на значими за обществото социални проекти и над 16 тона храни на стойност почти 69 000 лева на Българска хранителна банка и БЧК.

Инвестициите подобряват качеството на живот на българите

Участниците в анкетата са инвестирали над 3 820 000 000 лева за развитието на веригите си в България. Тези средства са се влели директно в българската икономика, тъй като с дейността им е свързана цяла екосистема от компании. Това са строителни фирми; техни подизпълнители, специализирани в изграждането на ОВК, охранителни, ВиК, електрически и много други системи; фирми за поддръжка и охрана и така нататък.

Инвестициите са насочени основно към разширяване на мрежата от търговски обекти. Така, към края на 2017 г. седемте компании имат повече от 430 магазина в цялата страна. През последните почти две десетилетия, развитието на веригите изцяло промени начина на пазаруване на българите. Хората високо оценяват удобството на просторните, модерни и удобни магазини с големи паркинги и много каси, което спестява чакането на опашки. Освен това те имат достъп и до огромно разнообразие от продукти на достъпни цени с високо качество, което се гарантира от международно доказаните процедури за контрол на асортимента.

Разширяването на филиалните мрежи на големите търговски вериги доведе и до подобряване на средата за живот. Обичайна практика е в близост до магазините да се изграждат детски площадки, зарядни станции за електромобили и дори паркове. Освен това наличието на големи денонощно осветени магазини допринася и за повишаване на сигурността в районите на магазините на големите търговски вериги.

Над 18 600 българи се осигуряват „на светло"

Развитието на сектора на модерната търговия донесе огромни позитиви и за трудовия пазар в България. Само седемте вериги, участвали в анкетата са създали над 18 600 работни места, като за една година броят им се увеличил с 5 430. Важно е да се подчертае, че тези хора се осигуряват на пълната си заплата, което допринася и за изсветляването на икономиката на страната. Освен това те работят при стриктно спазване на трудовото законодателство и се ползват от редица социални придобивки, осигурени от компаниите. Търговските вериги допринасят за развитието на пазара на труда и понижаването на безработицата и чрез създаването на работни места в компаниите от екосистемата, обслужваща техния бизнес като фирми за почистване, охрана и поддръжка.

Партньорството с веригите развива бизнеса на над 1 000 български производители

Друг много важен ефект от навлизането на модерната търговия е и подкрепата за развитието на българското производство. Над 50% от стоките във веригите са на български производители, а при някои делът достига 75%. Тези стоки се осигуряват от повече от 1 050 производители - доставчици на шестте компании, участвали в анкетата.

Допълнително, членовете на СМТ провеждат и редица инициативи, с които подкрепят бизнеса на българските производители. Например Billa инвестира в развитието на българското земеделие чрез програмата си „Градините на Билла" и развитието на бранда „Българска ферма". Kaufland подкрепя българските фермери като осигурява средства и ноу-хау за сертифицирането им по стандарта Global G.A.Р. Lidl пусна серията „Родна стряха" и проведе кампанията „Съхрани българския вкус", с което наложи на пазара традиционни български храни. Metro стартира програмата "Отгледано с грижа в България" с която се изкупува продукция директно от фермери в регионите, в които компанията има магазини.

Само през 2017 година участниците в анкетата са дарили над 1,6 милиона лева в подкрепа на социални инициативи за подкрепа на важни за обществото проекти.

Общо през 2017 година седем от членовете на СМТ са реализирали 80 социални проекта. Допълнително тези компании са дарили и над 16 тона храна на стойност почти 70 000 лева на организации като БХБ и БЧК, с което са помогнали на хиляди крайно нуждаещи се българи.