Новата година – с нови местни данъци за колите
Секция: Автомобили
01 Януари 2019 10:18
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Новата година – с нови местни данъци за колите

/КРОСС/ Новата година ще е с нови местни данъци за автомобилите. За първи път налогът се определя и според екостандарта на автомобила.Всички автомобили, които имат стандарт, по-нисък от Евро 4, ще плащат по-висок данък. Всяка община сама определя точния размер на налозите.В столицата за 19-годишен автомобил без евростандарт вместо 121 лева ще се плащат 134 лв. За такъв от 2007 г., който обаче има Евро 4, ще има намаление на данъка с 8 лева. А най-сериозно увеличение е предвидено за старите мощни коли, регистрирани като лекотоварни. Георги Илиев е сред тези, които ще трябва да платят повече за колата догодина. 20-годишният автомобил, който е и доста мощен - 272 конски сили, има стандарт Евро 1. Досега за него местният данък е бил 260 лева, а сега очаква да плати над 300. По-високият данък обаче не го мотивира да смени колата си с по-екологична.

„Увеличението на данъка е изключително малко спрямо една нова кола - разходът е много по-малък, отколкото една нова кола", пресмята Георги.

Местната власт в София очаква да събере малко повече пари от данъците на автомобилите догодина - около 100 милиона лева, но не заради поскъпването на някои налози, а заради прогнозите за увеличаване на автопарка в столицата. Не се очаква новият налог да има силен екологичен ефект веднага.

„Започва от догодина, следващата година още малко промяна и по този начин постепенно всички ще свикнем, че от една страна, е по-добре за нас, от друга страна, е по-добре за обществото да използваме максимално щадящи природата превозни средства", посочи зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов.

За да се преориентира потребителското търсене към по-нови и еко автомобили, трябва да има повече стимули като в Румъния например, казват от потребителските асоциации.

„Има субсидии при предаване на стар автомобил на скрап, които са до около 1500 евро. Представете си, ако имахме такава политика, колко много автомобили в България към момента биха стрували под тази стойност и собствениците им на драго сърце биха ги предали за скрап", коментира Богомил Николов от „Активни потребители".

Друга ефективна мярка според асоциацията е въвеждането на субсидии за физически лица при покупката на електромобили.