Росен Желязков: Няма основание за спиране процедурата за концесия на летище "София"
Секция: БЪЛГАРИЯ
15 Януари 2019 20:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Росен Желязков: Няма основание за спиране процедурата за концесия на летище "София"

/КРОСС/ Поисканото от БСП спиране на процедурата за концесиониране на летище „София" не е предвидено в Закона за концесиите и няма правно основание. „Концедент по процедурата е министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, а не държавата", каза министърът на транспорта Росен Желязков на специален брифинг във връзка с искане на народни представители от БСП концесионната процедура да бъде спряна. Единственото, което е предвидено, в периода от откриването на процедурата до определянето на концесионера е или прекратяването й, или нейното удължаване.

Министър Желязков добави, че до момента процедурата е удължавана 3 пъти, като законовите основанията за това са две - отстраняване на несъответствия в документацията или необходимост от допълнителни разяснения. Към настоящия момент е предвидено да се приемат заявления от кандидатите до 5 февруари 2019 г.

„Това, за което колегите от БСП настояват, Европейската комисия да провери концесионния договор за наличие на държавна помощ, е заложено в документацията, но на по-късен етап когато има определен концесионер, който печели процедурата и преди влизане на договора в сила. Това се прави с цел комисията да се запознае с конкретните условия на офертите и избора на концесионер, така че ЕК да има основание да се произнесе по конкретни параметри, които са предложени по сделката, а не параметри по проект", каза още министър Желязков. По думите му, чак след като излезе нотификацията на ЕК, тогава може да бъде подписан договор с избрания концесионер.

Относно твърдението за забраната за развитие на друго летище в радиус от 100 км от летище „София", министърът обясни, че в процедурата е заложен ангажимент на държавата да не изгражда или предоставя на концесия друго държавно летище. Това не означава, че е заложено ограничение за изграждането на летища с частни инвестиции. В момента ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация" разглежда проект на инвестиционен план за изграждане на частно летище в рамките на София и ако генералният план отговаря на изискванията на закона, тази инициатива ще бъде одобрена и ще стартира изграждането.

По отношение на темата за отчуждаването на терени извън концесионната площ на летището, министър Росен Желязков обясни, че ако в периода на експлоатация се установи по голяма нужда от нови територии за летището, предвид изграждането на нови писти и съоръжения, е предвидено държавата да съдейства за отчуждаването на терени и приобщаването им към концесионната площ, но без да заплаща за тях. Той беше категоричен, че държавата няма да изгражда пътища, както се твърди, а ще съдейства при необходимост административно.