На Микеланджело ли е откраднатата картина в Белгия?
Секция: КУЛТУРА
19 Януари 2019 12:55
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
На Микеланджело ли е откраднатата картина в Белгия?

/КРОСС/ След като преди дни излезе новината, че е била открадната от църква в град Зеле, Белгия, картината на Микеланджело "Светото семейство", експерти от цял свят се заеха по снимки на картината да правят сравнителен анализ с други творби на знаменития художник.

Все още криминалистите недоумяват как е извършена кражбата? Фламандският град Зеле се намира съвсем близо до Брюксел - само на 60 километра. Новината за кражбата излезе на 15-и този месец, а според Интерпол тя е изчезнала от църквата дни преди това - може би още на 11-и? Знае се приблизителният час на кражбата - в късния следобяд,между 17 и 18 часа.

А платното съвсем не е маломерно - размерите му са 145 на 99 сантиметра! Заедно с рамката картината тежи 100 килограма. Случайни посетителки на църквата забелязали липсата й, а в полицията се обадил лично пасторът - Ян Ван Рамдонк.

Най-озадачаващ е фактът, че картината изчезва ден преди експертката по изкуствознание Мария Форселино да се произнесе автентично ли е авторството на Микеланджело, или картината е ерзац. 

"Изчезналата картина може да се окаже една загубена работа на Микеланджело - "Мадона дел Силенсио", смятат експерти от родината на художника.  

Персонажите на "Светото семейство" от 16-и век са Св. Йосиф, Богородица, спящият Младенец и Йоан Кръстител като дете.

Тя била дарена на църквата преди 16 години от един бивш белгийски сенатор, на име Етиен Корман.

Засега извършителят на дръзкия обир остава неизвестен, макар че има свидетелски показания на местна жителка на Зеле, която твърди, че видяла 20-годишен младеж да се навърта около църквата в ранната утрин в деня на кражбата.

Според пастор Рамдонк мерките за сигурност били обичайните. Никой не предполагал, че картината може да стане обект на посегателство преди да бъде доказано дали е ценна? Това изказване кара мнозина да се усъмнят, че все пак някой е знаел със сигурност, че картината е много скъпа, и без експертното мнение на Форселино, и е побързал да я присвои.

В белгийската преса се промъкват и хипотези, че пасторът може сам да е предизвикал нездраво любопитство по отношение на картината, след като сам призна, че за целта на експертизата са знаели 20-тина души.

"Споделих само с някои роднини, приятели и с църковния съвет. Това са 20 души, а никога не съм го споменавал публично," пояснява Ван Рамдонк. Впоследствие той изрази още едно предположение - че някой може да се е осведомил от кореспонденцията в електронната му поща?

Преди време братът на Мария Форселино - Антонио Форселино, също оценител на произведения на изкуството, бил ангажиран с една друга прелюбопитна история: в частен дом зад едно канапе, в продължение на 27 години на стената висяла друга творба на Микеланджело - незавършената му картина "Исус и Мария", и никой не подозирал, че един ден тенис топка ще я събори и по този начин творбата ще привлече вниманието върху себе си.

Въпросната картина била оценена на 190 млн. паунда! Колко ли струва откраднатата, която крадците задигнаха преди да бъде оценена?

Това не е първо посегателство върху творба на Микеланджело. Преди време бе буквално унищожена с чук от психопат, пак в храм и при засилени мерки за сигурност, неговата "Пиета". Костваше много труд и средства статуята да бъде реставрирана.

Кражбите на произведения на изкуството не са рядкост, но обикновено престъплението не е дело на лаици. Освен това крадените картини на автори от мащаба на Микеланджело Буонароти не се продават лесно. Сигурно на това разчита и пастор Рамдонк, който изразява надеждата, че картината ще бъде върната. Пасторът изказва скромно мнението си с "Беше красива!...." По думите му той никога назад във времето не бил абсолютно сигурен, че картината е такава ценност.

Експерти изразяват мнението, че картината така или иначе ще се появи някъде, защото целта на кражбата е да бъде продадена. Но както казахме, това никак не е лесно - кръгът от ценители-колекционери на изкуството е своеобразно тайно общество. Може да минат години, преди откраднатата творба на Микеланджело излезе на бял свят публично.