Люси Дяковска на сцената на Пловдивската опера в „Мария от Буенос Айрес“
Секция: КУЛТУРА
28 Януари 2019 16:53
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Люси Дяковска на сцената на Пловдивската опера в „Мария от Буенос Айрес“

/КРОСС/ В дните на откриващите събития от поредицата „Пловдив европейска столица на културата '2019" Пловдивската опера представи за първи път в България танго-опера. Създадена е от Астор Пиацола и Хорасио Ферер - двама творци, които отдават живота и творчеството си да разпространяват, обогатяват и изживяват танго ритъма.

Премиерата на „Мария от Буенос Айрес" е на 6 май 1968 г. Идея за тази опера Пиацола получава от Егле Мартин, с която е в близки отношения, а самата Егле е известна актриса, певица и хореограф. Но малко преди да завърши музиката двамата се разделят, защото Егле се омъжва за друг. В един прочут бар в Буенос Айрес Пиацола среща първата изпълнителка на партията на Мария - Амелита Балтар, красива интерпретаторка на танго музика. Съставът от премиерата бил Астор Пиацола-бандонеон, Антонио Агри-цигулка, Джейми Госис-пиано, Оскар Лопес Руис-китара, Кичо Диас-контрабас, както и виола, виолончело, флейта, перкусии, вибрафон и ксилофон, и още една китара. Главните действащи лица са три - Мария, разказвач и изпълнител на танго.

В Пловдив режисьор на спектакъла беше Веселка Кунчева, художник Мариета Голомехова. На пулта застана Константин Добройков, а хореограф е Явор Кунчев. Първата изпълнителка на Мария е Люси Дяковска, а останалите двама герои са Момчил Караиванов и Живко Джуранов. За представлението е поканен Стоян Караиванов-бандонеон. Освен това той има своя танцуващ дубльор на сцената.

„Признавам, че първият път, в който се сблъсках с творбата на Ферер и Пиацола, изпаднах в пълно отчаяние... Докато една нощ не сънувах сън. Музиката на Пиацола нахлуваше през сетивата ми като черни корени... Когато се събудих, знаех какъв е пътят, който трябва да извървим... Завещанието на тези автори беше, че Изкуството е това, което ни държи живи, далеч от бездната на бита. То е онова чудо, което ни спасява от изкушението да се превърнем в сенки на собственото си оцеляване" казва Веселка Кунчева.

Постановката е изключителна ефектна. Действието се развива на три нива, дори четири, ако включим и оркестъра на обичайното място. Вдъхновена от работата си в кукления театър, Кунчева използва невероятно атрактивни техники - например виждаш само танцуващи крака, като на палците са поставени ножове, които танцуват. Наместват се готвачи, танцьори. Всичко е движение, животът е брутален, вулгарен, безмилостен. За лъжовното общество няма нищо свято - красотата, вярата, Исус. Какво остава за човек? Тангото - като спасение, като начин на живот, като начин да откриеш себе си и да разкажеш на света за себе си.

Дълго оставаш шокиран, объркан и очарован от красивата абсурдност на творбата.Защото дълго след като е отзвучал последният акорд, затихнали са аплодисментите, вървиш към дома и продължаваш да преживяваш. Ритъмът е в теб, думите са в теб и си сигурен, че е точно така, както пее Мария: „Утре е днес, следвано от вчера".
Предстоят още спектакли - първият е на 31 януари в Пловдив, после на 3 март отново в Пловдив, а на 20 април „Мария от Буенос Айрес" ще бъде представена в Народния театър „Иван Вазов" в София. Не ги пропускайте!