Голямата бяла акула се оказа създание с удивителни гени
Секция: ЛЮБОПИТНО
19 Февруари 2019 19:38

Голямата бяла акула се оказа създание с удивителни гени

/КРОСС/ Голямата бяла акула - един от най-страховитите хищници на планетата, може да се окаже неочакван спасител за човека, предаде Ройтерс, позовавайки се на изследване, публикувано в сп. "Протоколи на Американската академия на науките".

Най-голямата хищна риба на Земята, популяризирана от филма "Челюсти" (1975) на Стивън Спилбърг, се оказва удивително създание. И всичко това се дължи на гените. Международен екип от учени, начело със специалисти от университета "Нова Саутистърн" във Флорида и университета "Корнел", е декодирал генома на голямата бяла акула. Специалистите са открили многобройни генетични характеристики, които обясняват забележителния еволюционен успех на хищното създание. Сред тях са молекулярни адаптации, подобряващи изцелението на рани, и удивителна геномна стабилност.
Геномът на голямата бяла акула с научно наименование Carcharodon carcharias е "чудовищен" - 1,5 пъти по-голям от човешкия. На теория големите геноми с "обилно" повтаряща се ДНК, както и едрият размер на тялото, би трябвало да допринасят за повишена геномна нестабилност. Авторите на изследването обаче са установили, че в случая на страховития хищник е точно обратното, благодарение на адаптации в гени с роля в запазването на геномната цялост. Въпросните адаптивни изменения са открити в гени, свързани с ДНК ремонта, ДНК корекцията и ДНК толеранса към увреждания.
Геномната нестабилност, от друга страна, предразполага хората към ракови заболявания и други свързани с възрастта болести. При голямата бяла акула се откриват и генетични адаптации в гени, които играят фундаментална роля в ефикасното изцеление на рани. Благодарение на удивителните си гени голямата бяла акула е свидетелство за забележителен еволюционен успех. Видът оцелява от над 400 милиона години. За сравнение - човекът се е появил едва преди около 300 000 години.

Резултатите от друго международно изследване, публикувано в сп. "The Company of Biologist" и цитирано от ДПА, показват, че когато ловува тюлени, голямата бяла акула се гмурка на голяма дълбочина и след това отново изплува на повърхността, за да пести енергия.