Новооткритата луна на Нептун вероятно се е откъснала от по-голяма
21 Февруари 2019 21:43

Новооткритата луна на Нептун вероятно се е откъснала от по-голяма

/КРОСС/ Новооткритата и най-малка луна на Нептун вероятно е древна отломка от по-голям естествен спътник на планетата, орбитиращ необичайно близо, предаде БТА, цитирайки Асошиейтед прес. В публикация в сп. "Нейчър" в научното издание калифорнийски астрономи хвърлят светлина върху луната с диаметър 34 километра, наречена Хипокамп - на митичния воден кон.

Марк Шоуолтър от института SETI открива 14-ата луна на Нептун през 2013 г., използвайки изображения от космическия телескоп "Хъбъл". Изследователят и екипът му допускат, че Хипокамп се е формирал от отломки, когато преди милиарди години комета е ударила Протей - най-голямата от вътрешните луни на Нептун. Двата естествени спътника орбитират на разстояние едва 12 500 километра един от друг и вероятно са били още по-близо в миналото.

Учените отдавна смятат, че вътрешните луни на Нептун нееднократно са раздробявани в резултат на сблъсъци с комети. "Откриването на Хипокамп, орбитиращ толкова близо до много по-голяма луна, представлява драматична илюстрация на белязаната от сблъсъци история на система на Нептун", казва Марк Шоуолтър.

Макар учените да не изключват вероятността между Хипокамп и Протей да няма връзка, миниатюрният размер и специфичното местонахождение на новооткритата луна подкрепят тяхната теория за формирането ѝ.

Откритият от "Вояджър 2" на НАСА през 1989 г. Протей е с диаметър 400 километра. Той е втората по големина луна на Нептун след Тритон. Космическият апарат изпраща снимки на масивен кратер в резултат на сблъсък на нептуновата луна. "Благодарение на "Хъбъл" знаем, че Протей се е разделил с късче от себе си, което днес виждаме като Хипокамп", казва Шоуолтър.
Ученият не изключва възможността около Нептун да има и други малки луни, но по думите му ще е необходим орбитиращ около планетата апарат, за да бъдат открити.