През 2023 г. АМ „Хемус“ стига до Велико Търново
Секция: Автомобили
08 Март 2019 07:06
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
През 2023 г. АМ „Хемус“ стига до Велико Търново

/КРОСС/ До 2023 г. се очаква да завърши изграждането на автомагистрала „Хемус" от София до пресичането с пътя Русе - Велико Търново. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова при посещението си в старопрестолния град днес. Там тя участва в дискусия на тема регионално развитие.
Министърът обърна внимание, че отсечката от п.в. „Боаза" до Велико Търново, за която в края на миналата година правителството отпусна 1,350 млрд. лв., ще бъде построена от държавното дружество „Автомагистрали" ЕАД с цел засилване на контрола и включването на повече държава в икономиката. В момента компанията е в процес на преговори с вносители и производители за купуване на допълнителна техника и транспортни средства. Назначават се нови служители и работници. За първия и третия от общо петте участъка, на които ще бъде разделена 134-километровата отсечка, са предприети действия за започване на строително-монтажните работи в края на април 2019 г. За другите три участъка от трасето на АМ „Хемус" са избрани изпълнители, които да актуализират изработените парцеларни планове, на базата на които по-късно ще се извърши придобиване на земя за държавна нужда. През тази година предсрочно ще бъдат завършени 9,3 км от Ябланица до п.в. „Боаза" с близо 55 млн. лв. без ДДС. Продължава строителството от другата страна на магистралата - в участъка от п.в. „Белокопитово" до п.в. „Буховци" с дължина 16,3 км на стойност близо 120 млн. лв.
Преодолени са проблемите със съдебните дела, които досега блокираха работата по магистралата „Русе - Велико Търново", съобщи още Петя Аврамова. През тази година ще бъде възложена обществената поръчка за строителството на участъка от Русе до Бяла с обход на гр. Бяла. Дължината на трасето е 76,2 км, а индикативната стойност за двата проекта е около 670 млн. лв. без ДДС. Към АМ „Русе-Велико Търново" и тунелът под Шипка има и заявен инвеститорски интерес за изграждане чрез концесия, напомни министърът.
С кметовете на общини и представители на държавни структури в областта регионалният министър коментира и облекченията в нормативни актове, които ще улеснят административно инвеститорите и гражданите.
Пред медии тя обяви, че е създадена работна група, която изготвя предложения за промени в законодателството във връзка с отчуждаването на частни имоти, попадащи в обхвата на обекти с национално значение, каквито например са магистралите. Целта е да се намери законов и приемлив от обществото начин обжалванията да не забавят реализацията на големите проекти. Идеята е да се потърси възможност за предварително изпълнение за важните проекти, като се възлагат предварително, преди приключване на съдебните дела. Така собствениците ще получават обезщетението, определено от оценителите, а ако има обжалване ще се доплаща определената от съда сума. След като текстовете бъдат готови, ще бъдат подложени на обществено обсъждане и разглеждане от Министерския съвет и Народното събрание. Министър Аврамова отбеляза, че обжалванията костват много време за реализацията на всеки проект и даде пример с отсечката на АМ „Хемус" от Буховци до Белокопитово, където за 15-километров участък са заведени 29 дела. „Всичко това забавя процеса, а ние искаме да строим, защото хората от Северна България искат да имат магистрала, която като магистрала „Тракия" да доведе до ускорен икономически растеж, какъвто има в Южна България", обясни Аврамова.
До края на месец март ще е ясна и програмата за ремонт на Агенция „Пътна инфраструктура", в която ще са включени обектите, по които ще се работи през тази година. Очаква се с нея да станат ясни и тунелите, които предстои да се ремонтират в гр. Велико Търново. Освен за тях, ще се търсят средства и за ремонт на моста над река Янтра. От бюджета на министерството ще бъдат отпуснати и средства за ремонт на ВиК инфраструктура в кв. „Варуша", увери Петя Аврамова.
Министър Аврамова информира, че след консолидацията на общините от област Велико Търново в единна ВиК Асоциация, областта ще има възможност да кандидатства за реализация на проекти с европейско финансиране, като за целта е необходимо изработването на Регионално прединвестиционно проучване, което ще покаже нуждата от инвестиции и ще приоритизира работата по модернизиране на мрежата.
Министърът информира още, че ще бъдат възстановени всички надвзети суми за е-винетки заради проблемите в системата в началото на месец януари. Приемат се документи на всички, които са имали проблеми с плащанията, като на голяма част от тях средствата са възстановени.