Барби на 60: Как се промени и защо вече има и по „пухкави” кукли?
Секция: ЛЮБОПИТНО
11 Март 2019 13:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Барби на 60: Как се промени и защо вече има и по „пухкави” кукли?

/КРОСС/ Известната в цял свят кукла Барби празнува днес 60-ата си годишнина с нова колекция в чест на истински жени за пример от професии, в които дамите са малцинство, предаде Ройтерс.

Колекцията е показателна за еволюцията на Барби през десетилетията след дебюта й на Панаира на играчките в Ню Йорк на 9 март 1959 г.За да отбележи годишнината, производителят "Мател" създаде кукли Барби с образа на 20 вдъхновяващи жени - от японската тенисистка Наоми Осака до британската манекенка и активистка Адуа Абоа. Компанията пусна и шест кукли с професии, в които жените още са малцинство - астронавт, пилот, атлет, журналист, политик, пожарникар.Барби е културна икона, привличала вниманието на Анди Уорхол и музея „Лувър". През 1997 г. скандинавската поп група "Акуа" й посвети сатиричната песен "Barbie Girl". Тя е наречена на дъщерята на създателката й Рут Хандлър.

От дебюта си, когато носи бански на черно-бели райета, Барби се е превъплъщавала в жени от повече от 200 професии - от лекарка до създателка на видеоигри. След критики, че тялото й създава нереалистична представа у момиченцета, "Мател" разнообрази цвета на кожата й, формата на фигурата, пусна кукла с хиджаб и с оборудване от научни професии.Освен това беше създадена и кукла с пищни форма, копие на плюс сайз манекенката Ашли Греъм, която разчупва също стереотипите за женското тяло. Капманията е част от новопоявилото се свижението, наречено „бодипозитивинг", което все повече набира популярност. То се бори за това все повече жени да обичат себе си такива, каквито са, за да не се стига до хранителни разстройства.Модата, която е доста консервативна в изискванията за тяло и размери, също се присъедини в популяризиране на проблема и пусна "пухкавите" модели на подиума, дори на „Седмицата на модата в Париж", а по един от най-известните модни канали се популяризират и дрехи, създадени за плюс сайз жени.За 60-ата си годишнина Барби ще се облече и официално. Юбилейната кукла е издокарана в лъскава сребриста бална рокля.

Над 1 милиард кукли Барби" са продадени от представянето й на 9 март 1959 г