/КРОСС/ • Оперативният резултат преди данъчно облагане и допълнителни разходи е спаднал до €4,7 милиарда; оперативната рентабилност достига до 7,9 процента.
• Сигурни финансови фундаменти: €2,1 милиарда нетен финансов поток; €20,4 милиарда нетен оборотен капитал
• Ръководството въвежда нова стратегия за бъдещето
• CEO Брам Шрот: „Да направим Audi отново ефективна, гъвкава и устойчива на стрес компания"
• CFO Александер Зайц: „Увеличаваме целта на Audi в плана за трансформация до около €15 милиарда, за да осигурим достатъчен финансов поток за обезпечаване на електрическата ни мобилност"
• Нови дългосрочни цели за оперативна рентабилност между 9 и 11 процента след реорганизация на дилърствата
• Преходна 2019 година с офанзива по отношение на електрификацията и множество предизвикателства
Audi се променя: предвид сериозните трансформации в автомобилния бранш, марката с четирите кръга залага на нова, фокусирана стратегия за увеличаване на потенциала. Причина за новата стратегия е и незадоволителната равносметка за 2018 година, която отчита Audi: засегнат от пренастройването спрямо WLTP, оперативният резултат на компанията преди данъчно облагане и допълнителни разходи е намалял до €4,7 милиарда. Съответно оперативната рентабилност е намаляла до 7,9 процента, което също е под поставените цели. С оглед на негативното влияние на дизеловата криза, която струва на компанията €1,2 милиарда, оперативната рентабилност се равнява на €3,5 милиарда или съответно 6,0 процента. При успех на плана за трансформация на Audi, производителят на премиум автомобили в голяма степен може да успее да компенсира тези негативни числа. С изваждането мултибранд-дилърствата от отчетите през 2019 година предприятието увеличава очакванията за оперативна рентабилност, планирайки тя да достигне между девет и единайсет процента. Актуалната година за Audi е поставена под знака на масираната електрификация. Предвид множеството предстоящи предизвикателства за 2019, част от които са продължение на започнали през вече отминалата година процеси, Audi предвижда оперативна рентабилност между 7,0 и 8,5 процента - значително под поставените дългосрочни цели. Очаква се продажбите на марката с четирите кръга на емблемата да отчетат умерен ръст. Компанията очаква трудности най-вече с прехода към WLTP, високите текущи разходи, големите разходи по отношение на електрификацията и все по-сложната макроикономическа рамка.
„Няма как да бъдем напълно доволни от сегашното си представяне. Audi представи забележителни продукти на пазара, но като компания ние не издържахме добре огромния стрес-тест, свързан с WLTP", казва Брам Шрот, председател на управителния съвет на AUDI AG. „Екипът на Audi показаха истински дух в тази нелека ситуация и за 2018 година хората ни дадоха най-доброто от себе си за Audi. Именно с този дух ние искаме да поставим ново начало за Audi."
1.812.485 продажби на марката Audi за 2018 година се равняват на 3,5 процента спад спрямо предходната година (2017: 1.878.105). Специално в Европа минусът заради намаленото предлагане поради преминаването към първата фаза на изпитателния цикъл WLTP е много осезаем. Оборотът на концерна Audi е €59.248 (2017: 59.789), което е почти на нивото на предходната година. Позитивен ефект се отчита от дебюта на Audi Q8, както и от значителното увеличение на обемите и оборотите при Lamborghini след пускането в продажба на SUV-модела Urus.
Оперативната рентабилност преди данъчно облагане се равнява на 7,9 процента (2017: 8,5), което е под поставената дългосрочна цел от осем процента. За 2018 година Audi има допълнителни разходи заради дизеловата криза в размер на €1.176 милиона (2017: €387 милиона). Наред с глобата, наложена от федералната прокуратура в Мюнхен в размер на €800 милиона, тази сума включва технологични подобрения, обезщетения за клиенти и инвестиции в избягването на бъдещи проблеми. След тези допълнителни разходи оперативният резултат за 2018 година се равнява на €3.529 (2017: 4.671) милиона, а оперативната рентабилност отчита 6,0 (2017: 7,8) процента.
В рамките на плана за трансформация на Audi през 2018 година бяха направени инвестиции в размер на €1,9 милиарда. В сравнение с инвестираните от предходната 2017 година €1,1 това се отразява позитивно на оперативния резултат. С помощта на стратегията за споделяне на разходите негативните влияния на преминаването към WLTP и дизеловата криза са частично компенсирани. Програмата за подобряване на резултатите включва както намаляване на разходите, така и увеличение на печалбите. „Планът за трансформация трябва да ни подпомогне в подсигуряването на по-добро бъдеще. Само така можем да осигурим достатъчно обезпечаване с ресурси и финансов поток за преминаването към електрическа мобилност", казва Александер Зайц, ръководител с ресор финанси, вътрешен контрол и интегрирация. „Предвид прогреса, който трябва да постигнем, с течение на времето увеличаваме целта си до 15 милиарда евро." Audi вече са направили конкретни стъпки и очакват резултати в размер на €10 милиарда между 2018 и 2022 година. В пакета с мерки компанията гледа сериозно на увеличаването на стойността на предприятието в бъдеще.