ТОЛ таксите ще повлияят на цените на хранителните продукти
Секция: ИКОНОМИКА
08 Април 2019 09:47
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ТОЛ таксите ще повлияят на цените на хранителните продукти

/КРОСС/ Нашата практика показва, че между основните градове и например между София и Варна, ние ползваме такива превозни средства, които попадат в най-скъпата тол категория. Това каза в сутрешния блок на БТВ „Тази сутрин" Явор Панталеев, председател на УС на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика. Той допълни, че превозните средства като влекачи с полуремарке, те вече ги използват и ги натоварват доста добре. При тях ако имаме разход на горивото около 60-70 стотинки на километър, в момента предстои те да бъдат обложени с ТОЛ такса, която е в размер на 80 стотинки на километър. Това означава, че ще имаме повишение в разхода на транспортната услуга с минимум 50 процента, каза още Явор Панталеев.

В случая с разглеждането на двата продукта брашно и хляб и доколко те биха поскъпнали заради въвеждането на ТОЛ-таксите, трябва да се отбележи, че се разглеждат като цяло, без да се коментира, че всъщност ние имаме транспорт по три направления. Първото направление е транспорт на първична суровина - пшеница до съответната мелница и разбира се, зависи къде е локацията - има по-дълъг транспорт, има и по-къс транспорт. Това каза от своя страна Марияна Кукушева, председател на Федерацията на хлебопроизводителите в България. Второто направление е транспортиране на хляба и третото направление е транспортиране на допълнителния състав като ма, подобрители, добави тя. Тя не даде точни проценти на евентуалното поскъпване на транспортните разходи, защото те ще са различни за различните производители и зависи къде оперира и продава дадения производител, коментира Кукушева.

Анализът, който направихме, го направихме специално за предаването. Аз се постарах няколко дни да бъдат с производители, за да могат данните да са съвсем близки до реалността. От този анализ се вижда, че заключенията на Световната банка като усреднени стойности са близки до истината. Тук много важно нещо в анализа е, какво разстояние изминават превозните средства - при дългите разстояния, при едно добро натоварване на автомобила, ние виждаме, че кривата показва положителна тенденция, дори клоним към 1 стотинка на бутилка олио увеличение в цената. Това каза от своя страна проф. Олег Асенов, началник на отдел „Национално тол управление". Той добави, че изчислението е направено при тарифата за масовите пътни превозни средства, категория Евро 3 и 4, като екологичен клас. При по-добра екологична категория естествено тарифите са по-благоприятни, каза още проф. Асенов.