Провал бележи стратегията за сексуално образование в световен мащаб
Секция: Здраве
24 Април 2019 12:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Провал бележи стратегията за сексуално образование в световен мащаб

/КРОСС/ Три десетилетия на проучвания доказват, че сексуалното образование в училищата не е ефективна стратегия за обществено здраве. Това се подкрепя от над 100 задълбочени съвременни проучвания за сексуално образование в световен мащаб, на които разчитат ЮНЕСКО и различни правителства, за оценка на ефективността от сексуалното образование. Те доказват, че тази стратегия е неуспешна и е основен фактор за голям брой негативни последствия.

Това сочи докладът на американския Институт за изследване и оценка, известен с работата си за оценка на резултатите от програмите за сексуално образование през последните 25 години.

Близо 90% от програмите за цялостно сексуално образование в училище са неуспешни. Те не успяват да постигнат трайни резултати, в продължение на година, по ключов фактор за съответната възрастова група.

Вредни последствия бележат 21 процента от програмите за цялостно сексуално образование извън САЩ, изразяващи се в: намалена употреба на презервативи или повишена сексуална активност, увеличен брой на партньорите, орален секс, принудителен секс, болести, предавани по полов път или забременяване.

От 103 международни проучвания в училищата, 60 в САЩ и 43 извън САЩ, едва шест показват подобрение на показателите, без други отрицателни ефекти. Само едно от тези шест е направено от независим оценител, но не е повторено за потвърждение на резултатите.

1 от 103-те проучвания установява намаляване на случаите на забременяване сред подрастващите, а друго проучване установява намаляване на болестите, предавани по полов път 12 месеца след програмата тези проучвания не са повторили своите замервания за потвърждение на резултатите. Повечето проучвания не измерват тези резултати, въпреки че те се считат за основни цели на цялостното сексуално образование.

Не се наблюдава ефективност по отношение увеличение на редовната употреба на презерватив - поведението, необходимо за защита от болести предавани по полов път.

Няма доказателства за успех по отношение на увеличаване на въздържанието, както и на използването на презервативи в рамките на таргетираната група, каквито цели си поставя сексуалното образование.

"Крайно либералното и нецензурно съдържание на много учебни програми за системно сексуално образование поставя под въпрос неговата приемливост, а хлабавите дефиниции за „ефективност", използвани в много от проучванията, пораждат сериозно безпокойство относно действителното му въздействие. Ако ще се провежда в глобален мащаб, въпросът за неговата ефективност в училище е от решаващо значение за постигане на действителна защита на младежта и разумно управление на публичните средства," посочват експертите в в доклада.

Като се има предвид заплахата, която болестите предавани по полов път, ХИВ и нежеланата бременност представляват за здравето и благосъстоянието на младите хора по света, липсата на доказателства за ефективност на сексуалното образование в училище, след почти 30 години и 103 достоверни проучвания, които го доказват експертите от Институтът за изследване и оценка на САЩ препоръчват на правителствата да се откажат от плановете за въвеждането му.


Асоциация общество и ценности, заедно с други граждански организации, поискаха от управляващите да се откажат от въвеждането на задължително сексуално образование от 1 до 12 клас в училище с оглед неефективността от провеждането му в световен мащаб. В писмото си те препоръчват да се последва съвета на експертите за проучване на програми преподаващи сексуално въздържане, които не насърчават употребата на презервативи и противозачатъчни, показали три пъти по-висока успеваемост и два пъти по-ниски негативни ефекти. Въвеждането на задължително сексуално образование от 1 до 12 клас, в и извън училище, е заложено в Национална стратегия за детето 2019-2030, чиито срок за предложения е удължен до края на месец май.