Стартира второто издание на SDIndex/Индекс за безопасно шофиране 2019
Секция: Автомобили
21 Май 2019 14:57
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Стартира второто издание на SDIndex/Индекс за безопасно шофиране 2019

/КРОСС/ От днес официално стартира новото издание на SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране) - първото по рода си изследване, което изчислява валиден национален индекс на рисковете в поведението на шофьорите в България. Това стана ясно на специално събитие, което събра организаторитe, екипа, партньорите и представители на медиите за представяне на тазгодишния проект. Сред официалните гости на събитието бяха зам. министърът на транспорта Ангел Попов, председателят на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова, зам. изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Дамян Войновски, началникът на отдел "Пътна полиция" в МВР Росен Рапчев и др.
Съкратеният вариант на изследването тестът SDIndex Quiz привлече 46 000 водачи и ги накара да се замислят за поведението си на пътя. Това коментира по време на представянето Спасова, управител на консултантска агенция Explica и отбеляза, че това е най-мащабното изследване сред българските шофьори, провеждано досега. За да видим какво се случи с нашия проект, ние проведохме едно допълнително проучване през февруари тази година и установихме, че с темата за пътната безопасност всъщност сме достигнали до почти 4 милиона души, или до две трети от пълнолетното население на страната, което смятаме, че е един впечатляващ резултат, добави тя.

Тази година SDIndex има и нови елементи, най-важният от които е специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси - необходимост, идентифицирана в миналогодишното издание на проучването. Актуализиран е и въпросникът, адресиран към водачите на леки и лекотоварни автомобили.
„Най-важното, когато говорим за проблемите на пътната безопасност, е да разглеждаме темата в нейната цялост и да анализираме всички елементи заедно - водачи, превозни средства, инфраструктура", подчерта Малина Крумова.
През 2018 година SDIndex показа, че превишаването на позволената скорост, определяно като "неволно", бе най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили 71% от запитаните 1000 водачи тогава отговориха, че това им се е случило поне веднъж за последните 12 месеца. Резултатите показаха също, че българските шофьори смятат, че те самите избягват рисковете по пътищата, но търсят отговорност от останалите участници в движението.

Българският шофьор е категоричен в мнението си, че шофира безопасно - стойността на SDIndex за 2018 г. на национално ниво е 89.6 и е близка до максимума на скалата - това е основният извод от изследването. Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (214 хил. души, 9% от всички активни водачи)
са с високорисково поведение и следователно с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори - агресивно шофиране, ниска концентрация и пренебрегване на ограниченията за скорост. Агресивното шофиране обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен.