Намаляват случаите на некатегоризирани туристически обекти
Секция: Туризъм
13 Юни 2019 09:39
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Намаляват случаите на некатегоризирани туристически обекти

/КРОСС/ В последните години е доста рядко срещано нарушение туристически обекти да работят без категоризация, каза председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов по телевизия „Европа". И допълни, че в такива случаи контролният орган налага мярката „временно затваряне".

Маргаритов обясни, че вече течащите пилотни проверки преди старта на активния летен сезон поставят акцент върху установяване състоянието на обектите, в които в предходен период са констатирани нарушения. „Целта е да видим, ако тези обекти имат намерение отново да отворят врати, дали са категоризирани, каква е степента, да се направи съпоставка с изискванията на Наредбата и пр.", посочи той. „Тези системни контролни действия, надявам се, ще доведат за поредна година до едно успокояване на пазара и все по-малко нарушения и рискове за потребителите", добави председателят на КЗП.

При въпрос на водещия дали авторитетът на Комисията оказва влияние за решаването на казуси в движение, без да се губи излишно времето на потребителите Маргаритов потвърди, че има такива примери. „Възможно е да се стигне до ситуация, в която да има изход - т.е. потребителят да бъде компенсиран за това, че нещо не му е предоставено така, както му е било обещано и той да приеме този подход. В тези случаи ние съдействаме това да се случи. Но нещата вървят паралелно и - успоредно с това съдействие - там, където е констатирано, че има нарушения, налагаме санкции. Те са важен елемент, защото имат дисциплиниращо и възпиращо въздействие и неслучайно нашата основна функция е да контролираме и да санкционираме при нарушения. Разбира се, когато е възможно потребителите да не бъдат връщани в изходна позиция, ние съдействаме. Защото, за разлика от други сегменти на пазара, където е възможно да не се търпят кой знае колко неблагоприятни последици от дадени нарушения на търговци - в магазини, в електронната търговия и т.н., когато планирате предварително своята почивка, това е свързано с отпуск от работа, предварително заплащане на някакви суми за тази почивка, и после нещо се обърка тотално, драмата е голяма в пълния смисъл на думата", коментира председателят на КЗП.

В студиото на „Европа сутрин" Димитър Маргаритов направи разрез на потребителското поведение по отношение склонността за реакция при възникването на някакъв проблем в зависимост от неговия характер: „В различните сегменти на пазара активността е различна. Например, при бързите кредити очевидно не всеки, който има някакъв проблем, се обръща към нас. От друга страна, в областта на телекомуникациите - относно телекомуникационните устройства, тарифните планове и т.н., изглежда, че хората са доста по-активни и почти винаги са склонни да реагират. В туризма също сравнително малък процент са жалбите спрямо общия брой оплаквания в Комисията по различни въпроси, но неприятното е, че там може да се стигне до по-тежки последици за потребителите."

В заключение председателят на КЗП каза, че институцията се стреми да стимулира активността на потребителите, като паралелно с това насърчава и търговците да спазват законодателството.