Системата "Бонус малус" трябва да е обвързана с автомобила
Секция: Автомобили
21 Юни 2019 09:18
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Системата "Бонус малус" трябва да е обвързана с автомобила

/КРОСС/ Категорично системата „Бонус-малус" да бъде обвързана с колата, защото колата сама по себе си е един инструмент и тя не прави нарушения. Нарушенията и рисковете се крият в поведението на водачите - затова и едно от предложенията е „Гражданската отговорност", в полицата за нея да бъдат посочвани и лицата, които имат право да управляват този автомобил. Това, каза Малина Крумова, председател на Агенцията „Безопасност на движението по пътищата". Механизмът, който разработихме и предложихме на КФН предвижда водачът с най-лош статус да определя коефициента за корекция на премията по „Гражданска отговорност", допълни тя. Нашето становище и това на бранша е, че дребните нарушения категорично не следва да натоварват по един или друг начин застраховката „Гражданска отговорност", каза още Крумова. Едно от предложенията относно системата „Бонус-малус" беше с 25 процента намаляване на застраховката при „бонус" класовете и до 300 процента увеличение относно „малус" класовете, обясни още тя.

Идеята на системата „Бонус-малус" е именно такава - изрядните шофьори да плащат по-малко, а нарушителите повече. Това каза в сутрешния блок на БТВ „Тази сутрин" Надежда Минкова от Институт за пътна безопасност. Работейки върху различни варианти, ние анализирахме пазара и установихме, че системата за ценови корекции трябва да адресира тези недостатъци, при които свободната конкуренция не се справя добре. А те са именно точно два - начин да бъдат идентифицирани системните нарушители и идентификация на фактическия риск, свързан с управлението на един автомобил. И двете мерки, които предлагаме в тази система, адресират точно тези два недостатъка. Първата мярка е свързана с фактическите нарушения, тоест с платените претенции, свързани с даден автомобил и втората мярка е идентификацията на ползвателите.

Наистина сегашните предложения са по-разумни, имайки предвид, че миналото предложение буквално катастрофира. Но трябва да се намери такъв вариант, който е приемлив и наистина да се убедят водачите, че те ще получат по-добри - добрите водачи, по-добри предложения за съответните застраховки, тоест ще им намалеят застраховките. Това каза от своя страна инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти. Също така процента, който е бонус е 25 процента, той също може да бъде малко по-висок. Тази система „Бонус-малус" наистина работи в много държави - съответните стълбове са важни за това как работи тя.