Предпазният колан става на 60 години
Секция: Автомобили
27 Юни 2019 12:01
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Предпазният колан става на 60 години

/КРОСС/ Над 1 милион човешки живота са спасени благодарение на предпазния колан от изобретяването му през 1959 година до днес. Това го прави най-значимото изобретение в областта на пътната безопасност.

Точно преди 60 години, инженерът на Volvo Нилс Болин изобретява модерния триточков предпазен колан. Компанията започва да го използва в своите превозни средства, но след като се установява колко много животи могат да бъдат спасени с масовата му употреба, тя отваря патента и позволява безплатното му приложение от всички производители на автомобили. Това решение се оказва ключово за намаляване на жертвите в пътни инциденти в цял свят.

"Няма друга система за сигурност, която да е съизмерима с предпазния колан, когато говорим за спасяване на животи. Това е напълно валидно и за шофьорите на камиони, въпреки погрешното схващане, че те са по-малко уязвими заради размера на автомобила. При инциденти с преобръщане, например, коланът предотвратява водачът да бъде притиснат между земята и камиона.", обяснява Анна Берлинг, Директор Безопасност на пътя и продуктите, Volvo Trucks.

Факти

Според специалисти използването на предпазен колан може да повиши с 40-60% шанса за оцеляване след потенциално смъртоносна катастрофа.
Според проучване на Volvo Trucks от 2017 година половината от загиналите в пътни инциденти шофьори на камиони, биха оцеляли, ако бяха използвали предпазен колан.
През последните 25 години, вследствие на повишената степен на използване на обезопасителни колани, смъртните случаи са намалели с 20% във Великобритания и с 25-30% в Германия
Първата държава, която е въвела задължителното пътуване с предпазни колани, както на предните, така и на задните пътници е Австралия, през 70-те години. Глобите за нарушителите били много сериозни, но това довело до 20% по-малко смъртни случаи при катастрофи.
В доста от високо моторизираните държави (европейски, САЩ, Япония) степента на използване на колани на предните седалки достига 80-90%. В някои европейски държави обаче нивата все още са по-ниски - 50-60%.
По-рядко се използват коланите на задните седалки - често под 50%.
Закопчаването на колана отнема 2 секунди, които могат да се окажат решаващи.