Какво е доверието в медиите у нас и по света
Секция: Коментари
01 Юли 2019 10:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Какво е доверието в медиите у нас и по света

/КРОСС/ Какво е световното равнище на доверието в националните и международните медии и къде седи България в това отношение. Това показва ново изследване на световната асоциация „Галъп интернешънъл", проведено в 58 държави по целия свят и сред близо 60 хил. респонденти.

Изселването бе специално излъчено в рубриката „Къде сме ние" на „По света и у нас" по БНТ и в предаването #Европа. По-пълни данни от изследването вижте ТУК.

По отношение на доверието в националните медии 52% от световното население избира по-скоро уклончивия отговор „Вярвам само до определена степен", 22% споделят, че по принцип вярват, а 21% категорично заявяват, че нямат доверие на националните медии в своята държава. Останалите 5% не могат да отговорят.

Сходна е картината и по отношение на международните медии - също 52% по света споделят, че вярват, но само до определена степен, 18% имат доверие, а 23% въобще не се доверяват на информацията от чуждестранните медии. Останалите се затрудняват да отговорят.

Така се оказва, че по света няма съществена разлика в отношението на обществото към вътрешните или международните източници на информация. Отношението е еднакво противоречиво.

Изследването показва, че в страните с по-висок жизнен стандарт и с по-високи степени на свобода идва и по-висока критичност към медиите и по-спокойно споделяне на тази критичност.

Къде сме ние?

В България не се открояват крайни стойности. По отношение на националните медии 48% избират опцията „вярвам до определена степен". 30% от българите заявяват, че изобщо не им вярват, а 16% обикновено се доверяват. Останалите 6% се колебаят.

Колебанието става по-сериозно, когато стане дума за международните медии - 16% е делът на тези, които не знаят как да отговорят. 45% вярват до определена степен, 24% не се доверяват, а 15% - по-скоро се доверяват.

Резултатите все пак показват, че българите не изразяват определено предпочитание към домашните или към чуждестранните канали за информиране. Като цяло с известни леки разминавания, подобни са настроенията и сред нашите съседи. В Сърбия и в Косово обаче недоверието към международните медии е по-осезаемо.