Димитър Данчев: Въвеждането на тол-системата е в пълен хаос и се отлага за пореден път
Секция: ПОЛИТИКА
05 Юли 2019 14:23
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Димитър Данчев: Въвеждането на тол-системата е в пълен хаос и се отлага за пореден път

/КРОСС/
Декларация от името на ПГ на „БСП за България"

Докато ГЕРБ и компания принудително ни държи в плен на сагата „Всичко по левче", в държавата ни се сгромоляса тихомълком още един провален ангажимент на властта: въвеждане в действие на тол-системата. Хубава работа, ама гарантирана от ГЕРБ. Това се случва в момента, след като се разбра, че тол-системата, като режим на таксуване на тожкотоварни автомобили по българските пътища, се отлага за пореден път.

Уважаеми колеги от ГЕРБ,
Ние сме сигурни, че дори и на вас вече ви стана ясно, че тази система и нейното реално въвеждане в действие са пълен хаос. Лошото е, че този хаос продължава да се разраства. Проблемът с вече на два пъти отлагания старт на тол-системата просто е параван, зад който прозира натиск за интереси и прекрояване на апетитни части от този закон. Вие нямате нито амбицията, нито разумния ресурс да обясните защо се прокарват в 90-та минута поредните промени в закона и се обявява трета поред дата за старт на тол-системата.

Кой от вас ще дръзне да даде аргументирано обяснение защо се променя едва сега режимът за т.нар. ДДД /доставчици на декларирани данни/? Уж идеята бе точно те да подписват договори с АПИ, а сега изведнъж това ще се прави от посредниците между АПИ и потребителя НДУ - националния доставчик на услуги. Някой трябва да се престраши и да признае, че зад завесата на тоя театър наднича една любима тема на ГЕРБ - КОМИСИОНИТЕ! Уж системата на доставяне щеше да действа официално без комисиони, а изведнъж се промъкна как комисионата щяла да бъде 2%. И компаниите, според последните промени, ще сключват договори с посредниците. Внезапно с новите ви промени в закона АПИ рязко се отказва от събирането на тол-такси и така открито и напълно необезпокоявано всички приходи се насочват през една единствена компания. Питаме: На някого още да не му е ясно, че кучето е заровено в едни 50 милиона лева за комисиони, разбира се, според прогнозите за приходи от тол-системата? Дори и след двукратно отлагане старта на системата, държавата продължава да не е наясно с окончателния обхват на пътната мрежа, която ще влезе в режима на тол-системата, а преговорите с бранша, относно тарифата и обхвана, непрекъснато се отлагат. Проспахте и последния обещан, дори лично от премиера, срок - 1 ноември, когато уж трябваше да заработи тол-системата. За кой ли път чуваме полупризнанието как и тол-полицията на била укрепена. А истината е, не че не е укрепена, а че е смешна системата от полуработа и полуправила!

По същество: пълен хаос ви е идеята и с начина на плащане. Няма обяснение защо отпада досегашната идея камионите да плащат тол-такси по избор през маршрутни карти, бордови устройства или GPS устройства. Продължава да не е ясно какви са мотивите, според които държавната агенция се освобождава изцяло от планираната и препоръчана от Световна банка функция да събира тол-такси и как така изведнъж няма капацитет да изпълнява тази работа! Хайде сега да се върнем пак към заровеното куче и да потърсим обяснението във финансовия ефект - националните доставчици на услуги ще прибират до 7% комисиона от цената и на винетките, и на тол-таксите, като приходите от вторите ще са в пъти по-големи.
Според последните признания по този законопроект като годишен доход от тол-такси се посочва цифрата 700 млн. лв. Да пресмятаме ли, че това значи как на година около 50 млн. лв. ще отиват в посредниците като официални комисиони.

Фактът, че на GPS компаниите не се позволява сами да функционират на пазара и така да спестят на държавата тези разходи, е съмнителен. Вие дори не знаете колко хора работят и са нужни на тая система и до момента! В началото бяха 23-ма, сетне станаха 68, сега цифрата набъбна до 629. В гъста мъгла е потънала и информацията за монтираните рамки за контрол на тол-системата. Така че сроковете са ви най-малкият проблем.
И както сте тръгнали на дългосрочни, 1 март не ви върши работа. Кажете направо 1 април! Вие така и така се шегувате с поредния калпав закон, шегувате се с обещания пред транспортния бранш, тъжна шега са ви и пътищата, и приходите в бюджета. Но законодателната ви немощ е повече от сериозна и нямате умора да продължавате да го доказвате.