На пазар по време на екскурзия в ЕС - какви са правата ни
Секция: Туризъм
02 Септември 2019 10:08
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
На пазар по време на екскурзия в ЕС - какви са правата ни

/КРОСС/ В случай че сте решили това лято да използвате отпуската си за кратка екскурзия в чужбина, е добре да знаете някои свои основни права като потребители, когато пазарувате от местните магазини. Важно е обаче да имате предвид, че те важат само на територията на Европейския съюз, Исландия, Лихтенщайн и Норвегия. Добрата новина е, че във всички тези държави Вие разполагате със същите права, които имате и във Вашия град. Какви са те конкретно - напомнят експертите на Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Двугодишна законова гаранция
В Европейския съюз потребителските стоки имат законова гаранция две години. През този период дефектната стока може да бъде безплатно поправена или заменена. Не подценявайте обаче обстоятелството, че при покупките по време на еднократни пътувания в чужбина, е малко вероятно да се върнете в същата държава само за да предявите рекламация за некачествена дреха или дори за някакъв по-скъп продукт от типа на техниката. Затова е важно преди да заплатите внимателно да огледате артикула и да го тествате, за да се убедите лично, че отговаря на описанието му и Вашите потребности, както и че функционира изправно.

Рекламация в сервиза на търговеца в нашата страна
Възможно е едва когато се приберете у дома да установите, че закупената по време на пътуването Ви зад граница стока е дефектна. В повечето случаи предявяването на рекламация на място в търговския обект в държавата, от която е закупена, би било нерационално. Трябва да сте подготвени и за тази ситуация. Затова, още докато сте в магазина, се поинтересувайте дали търговецът има оторизиран сервиз в България, към който да се обърнете при установен на по-късен етап проблем с покупката.

Търговска гаранция
Магазините често предлагат търговска гаранция, която е включена в цената на стоката или се заплаща допълнително. Тази гаранция, например може да бъде валидна на територията на целия ЕС. Възможно е нейната продължителност да е 3, 5 или повече години.

Каква трябва да бъде търговската гаранция?
Трябва да е писмена, разбираема и лесна за четене. Потребителите следва да знаят, че търговската гаранция не замества минималната двугодишна гаранция, която имат по закон. Правото за избор между двете е на клиента в зависимост от това кои условия го устройват повече в конкретния случай.

Платете ДДС в държавата, където пазарувате!
Като потребител - физическо лице, което пазарува в ЕС, Вие трябва да платите ДДС само веднъж и то в държавата, където правите покупката. Изключение са новите автомобили. Когато закупите лека кола от друга страна в ЕС, заплащате ДДС там, където я регистрирате.

Дискриминация в цените е недопустима
При пазаруване в държава от ЕС от потребителите не може да се изисква да платят за покупката на една и съща стока или услуга по-висока цена от местните жители.

Пазете касовата бележка и гаранционната карта!
Тези документи ще Ви бъдат необходими в случаите, в които ще се наложи да предявите рекламация за дефектна стока или да отправите някаква претенция към търговеца, от който сте пазарували.