БДЖ пуска влак София – Пловдив, с 20 минути по-бърз
Секция: БЪЛГАРИЯ
07 Септември 2019 12:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
БДЖ пуска влак София – Пловдив, с 20 минути по-бърз

/КРОСС/ Железниците пускат директен влак от София до Пловдив през септември. Новият влак на БДЖ ще взима разстоянието за два часа и ще спира само на гара Пазарджик.

Така пътуването ще се намали с 20 минути до 2 часа и ще бъде по-конкурентно на автобусните превозвачи и шофирането по магистралата, пише „Монитор“.

Проектът на държавните железници е част от политиката, насочена към удовлетворяване на нуждите на пътниците, което неминуемо минава през     модернизация на остарелия подвижен състав.

Планирано е да се закупят 10 нови локомотива за скорост от 160 км/ч, с които да бъдат обслужвани около 30 влака на ден по дългите дестинации. Очаква се доставката да бъде извършена до края на 2020 г. на стойност за около 25 млн. евро.

В момента се извършва техническо изследване на параметрите за закупуване на шинобуси. Идеята е с 10 нови шинобуса, които са около 60-90 местни за скорост от 120 км/ч, да се обслужват около 40 влака дневно, основно в регион Пловдив на разстояние до 50 км. Стойността им е за около 15 млн. евро. Такива произвеждат полската PESA и чешката Skoda.

Планирана е поръчка за закупуване и на 10-12 нови мотриси, най-вероятно 4 секционни с около 250 места за скорост от 160 км/ч. С тях ще се обслужват около 40 влака дневно на средни разстояния между големите градове. Поръчката е планирана до края на 2019 г. за около 75 млн. евро, като доставката се очаквана през 2022/23 г.

Общата сума за нов подвижен състав възлиза на около 165 милиона евро.

В сумата е включено и закупуването на 40 вагона, които следва да се осигурят до 2023 г. За 2020 г. има осигурени 50 милиона евро за нов подвижен състав, останалите 115 милиона евро ще бъдат включени в заявките за капиталов трансфер за 2021, 2022 и 2023 г.

Най-малко железниците планират търгове за 5 или 6 локомотива, както и за между 30 и 50 вагона втора употреба, какъвто е и дневният недостиг в железницата сега. Стандартната цена на един чисто нов локомотив Siemens е 2.5 млн. евро, а за един нов вагон – около 1 млн. евро. Обмисля се и вариант за закупуване на китайски локомотиви, които обаче ще трябва първо да бъдат сертифицирани.

Планът за закупуване на германски употребявани вагони, за който от дружеството споделиха преди месец, все още е актуален. Един такъв употребяван вагон, 2-ра класа, без климатик от Deutsche Bahn струва 30 хил. евро. Ако се купят употребявани вагони с първа и втора класа от германския оператор, те ще струват 35 хил. евро. Ако пък българските железници искат в тях да има и климатик, тогава цената скача до 55 хил. евро. Германските вагони са близо 30-годишни, но през 2005 г. им е направен капитален ремонт и са далеч по-добри от тези, с които нашата железница разполага сега.

Това няма да е първата сделка между БДЖ и германските железници,     през 2006 г. дружеството закупи 110 немски вагона втора ръка.

В момента се пише проект за кандидатстване по ОП „Околна среда“ 2013-2020 г. за неусвоени все още европейски средства в размер на 80 млн. лв., което ще се използва изцяло за подновяване на подвижния състав. Срокът за кандидатстване на евросредствата е 5 септември. Амбицията на дружеството е до 1 година, т.е. при най-оптимистичен сценарий през 2021 г. да има нови влакове. Това обаче е свързано и с много срокове и възможни обжалвания на обществените поръчки.