Близо 40% от българите оптимисти за успешен бизнес у нас
Секция: ИКОНОМИКА
19 Септември 2019 13:32
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Близо 40% от българите оптимисти за успешен бизнес у нас Всяка четвърта компания у нас се чувства застрашена от фалит

/КРОСС/ Над една трета от българите или 39% смятат, че може да се прави успешен бизнес у нас. 34% обаче са на обратното мнение, показва социологическото проучване, на EОS "Навици на плащане в Европа" 2019 г., проведено в началото на юли тази година.
В проучването младежите видимо са по-оптимистично настроени в сравнение с по-възрастните си съграждани. Доказателство за това е и виждането им, че българската икономика се развива в правилната посока, където близо една трета или 31% подкрепят твърдението. По-голям е дялът на възрастната част от населението или 49% на възраст над 70 години. Останалите 20% не могат да преценят.

Малко над една трета смятат, че има

добри възможности за производствен бизнес,

но 42% са на обратното мнение.

Голяма част от анкетираните са отговорили, че не познават успешни в чужбина български фирмени и продуктови наименования, но искат да научават повече за тях. Затова и от Германо-Българската индустриално-търговска камара започнаха инициативата "За да успеем в България", с която да мотивират младежите да останат в страната и да търсят реализация в България. В нея взимат участие и други бизнес организации като Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) , Българската стопанска камара (БСК), Българската търговско-промишлена палата (БТПП). Всички те се обединиха около мнението, че електронните медии твърде често отказват да споменават фирмени и продуктови наименования, заради което българският гражданин остава дезинформиран. "Ако се налага, може да поискаме законова промяна", коментира председателят на БСК Радосвет Радев. Думите му бяха подкрепени и от шефа на АИКБ Васил Велев. "Наскоро президентът на Германия посети компания в България и така и не се разбра коя компания беше това - искаме да разберем какво пречи на медиите да споменават компании и ако това е законодателството, то може да предложим промени", каза още той.

Домакинствата имат по-добра дисциплина при навиците си за плащане,

сочи още данните на проучването. При тях просрочените фактури за 2019 г. са 18% спрямо средните 16% за Източна Европа. От друга страна, родният бизнес бави или изобщо не изплаща 25% от фактурите. В региона средния процент е 21%.

За последните години навиците на плащане се подобряват както в Европа, така и у нас. За 2019 г. на Стария континент средно 81% от фактурите са били платени, а предишна година те са били 79%. България следва тенденцията като запазва общо 4% неизплатени фактури от миналата година. 77% от издадените фактури у нас биват изплатени навреме, а 19% са със закъснение.

Родните компании отчитат и най-добрите си показатели за последните 6 години по отношение на редовността на плащанията. "Въпреки подобренията, българският бизнес отново попада в групата с лоша дисциплина", пишат още в проучването. Причина за това е, че 23% от фактурите към фирми-контрагенти се изплащат със закъснение или изобщо не се погасяват.

Съответно с

23% и 22% Гърция и Румъния също попадат в тази графа

при средно ниво 19% за Европа. Любопитен факт е, че работодателите в Обединеното кралство също са сред нередовните - 21%.

Близо всяка четвърта компания у нас се притеснява от фалит или това са 24% от анкетираните. През 2018 г. стойността на показателя е била 26%. Последиците за бизнеса са много като намаляване на печалбите (58%), липса на ликвидност (48%) и по-високи разходи за лихви (47%).