Европейски министри на транспорта обсъждат мерки срещу пакета „Мобилност“
Секция: СВЯТ
20 Септември 2019 09:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Европейски министри на транспорта обсъждат мерки срещу пакета „Мобилност“

/КРОСС/ Министърът на транспорта Росен Желязков ще се срещне днес в Брюксел с колеги от други страни-членки, които са против пакета „Мобилност" в настоящия му вид и ще обсъди с тях общи действия.

Очаква се министър Желязков да даде изявление за медиите след края на Съвет „Транспорт, телекомуникации и енергетика" в късния следобед, на което ще се обсъжда темата „Транспорт".

На заседание във вторник транспортната комисия трябва да гласува дали да започнат преговори по пакета със Съвета и Комисията.

Вчера комисията отхвърли предложението на депутата от ЕНП Андрей Новаков той да бъде изтеглен от Европейската комисия.

Пред „Хоризонт" Новаков определи резултата като „със сигурност не положителен и малко разочароващ", но добави, че българските му колеги се подготвят за следващото заседание. Същевременно Новаков предупреди, че едва ли във вторник може да има по-различен резултат, тъй като мнозинството е категорично против българската позиция.

Ако транспортната комисия даде зелена светлина за преговорите, те трябва да започнат, когато встъпи в длъжност новият еврокомисар по транспорта Рована Плумб. Новата Европейска комисия трябва да поеме функциите си от 1-ви ноември.

Вчерашният вот - предрешен

Този въпрос е силно национален, а не толкова политически и политическата фрагментация на ЕП не оказва влияние върху взетите вчера решения, изказа мнение в предаването „Преди всички" евродепутатът Петър Витанов.

„С вчерашния вот нещата не са особено обнадеждаващи. Той беше предрешен точно от тези крайни формации, изобилстващи от французи, италианци, германци, включително и британци, които направиха разликата. В големите политически семейства групите бяха разделени. Ако това решение се преповтори следващата седмица, изпраща пакета „Мобилност" вече на тристранни преговори, междуинституционални с ЕП, Европейския съвет и ЕК, където все пак обаче остава възможност за търсене на много по-компромисни текстове".

Текстовете на ЕП - най-радикални

Според него текстовете, предложени от ЕП, са най-радикални:

„Те предвиждат мерки, които противоречат на основните принципи на ЕС, на свободното придвижване на стоки, услуги и капитали. Те са протекционистки. Те целят да съхранят бизнеса на германските и френските превозвачи и да нарушат единния транспортен и единния европейски пазар. Те имат пагубен ефект върху климата".

Ще се опитаме да убедим колегите си, че е необходима оценка на въздействие, която да покаже какви пагубни ефекти тези мерки биха имали върху икономиките и транспортните сектори на редица страни, както и предпоставките за нова социална мигрантска вълна, каза евродепутатът. По думите му това ще доведе и до повишаване на цените на всички стоки.

Надежди за диалог и балансирани решения

Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи също изказа очакване да бъдат чути и техните аргументи.

„Така предложеният мобилен пакет ще има много сериозен негативен ефект не само върху българската икономика, но и върху цялостната европейска икономика и особено по отношение на околната среда. Очаква се вредните емисии само от българските камиони, които ще се прибират, да бъдат около 1% увеличени на база на общия ЕС".

Арабаджиев се надява на диалог и постигане на балансирани решения. Трябва да има сигурност за транспортния бизнес, но и приложимост на мерките, добави той.

Петър Витанов очаква от превозвачите да поставят рамките, докъдето един компромис би могъл да стигне.