30 септември: “Вълшебната флейта” е поставена във Виена
Секция: КУЛТУРА
30 Септември 2019 07:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
30 септември: “Вълшебната флейта” е поставена във Виена

/КРОСС/ На 30 септември 1791 г. във Виена за пръв път е поставена последната опера на Волфганг Амадеус Моцарт - "Вълшебната флейта".

Либретото е на Емануел Шиканедер, а операта е в популярната за края на XVIII век форма "зингшпил", включваща едновременно пеене и словесен диалог.

Самият Шиканедер играе ролята на Папагено, а Кралицата е изпълнявана от бълдъзата на Моцарт Йозефа Хофер.

Операта не печели ведната популярност, но благодарение на бизнес нюха на Шиканедер постепенно набира скорост.

През ноември 1792 г. операта е изпълнена за 100-тен път, но Моцарт не може да се радва на успеха, тъй като е починал само пет седмици след премиерата й на 5 декември 1791 г.

"Вълшебната флейта", която днес е сред най-поставяните опери на световната сцена, е популярна и поради закодираните в нея масонски послания.

И Шиканадер, и Моцарт са били масони, а в политическия климат в края на XVIII век на масонството не се е гледало с добро око. Император Йозеф II започва да преследва масоните от началото на 90-те години, а през 1794 г. то дори е забранено на територията на Австрия.

Главен източник за масонските елементи във "Вълшебната флейта" е романът "Сет" на Жан Терасон, публикуван през 1731 г.,действието в който се развива в древен Египет, предполагаемата основа на масонските ритуали.

Именно от него Шиканедер е заимствал идеи и символи като двамата стражи, трите дами, змията и проверките с огън и вода.

Моцарт от своя страна още преди "Вълшебната флейта" е създал няколко творби за употреба от масонските ложи, с ясен стремеж да демонстрира отдадеността на масоните на идеи като братство, разум, истина и просвещение.

В операта изобилства масонското число 3 освен трите дами присъстват и трите храмови врати ("Мъдрост", "Разум" и "Природа"), както и трите духа, които възпират Папагено и Памина от самоубийство. Като цяло темата на операта е базирана върху масонския идеал за преминаване през ритуалите по инициация от духовната тъмнина към светлината.