75% от българите, които използват мобилни приложения за плащания, вярват в безопасността им
Секция: ИКОНОМИКА
01 Октомври 2019 13:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
75% от българите, които използват мобилни приложения за плащания, вярват в безопасността им

/КРОСС/  Годишният доклад на Mastercard - Masterindex дава нова информация за възприятията на българите към разплащателните методи, банковите услуги, както и честотата на използването им. Проучването тази година показва, че почти всеки българин в страната притежава дебитна карта (98%), докато процентът на притежаващи кредитна е 40. Притежателите на дебитни карти в България са повече, в сравнение с тези в съседните ни Македония и Сърбия, където са съответно 94% и 79%. Близо половината от запитаните проявяват интерес към незабавните трансфери и P2P разплащанията, съответно 51% и 44%, като основна причина за това са бързината и удобството, които осигуряват. Биометрията, като метод за автентикация на плащанията, е предпочитан метод сред потребителите, които плащат с телефона си – 43% предпочитат да въвеждат биометрични данни.

Що се отнася до честота на използване, у нас дебитните карти се използват най-често – 39% плащат с тях ежедневно, докато 32% използват кредитни карти до два пъти в месеца. Изборът на конкретна марка разплащателна карта се определя от потребителите най-вече на база добрата репутация на банката картоиздател (40% посочват този показател като водещ). В същото време става ясно, че картодържателите в България са много чувствителни към цените, когато става въпрос за избора на банката – клиентите се ориентират най-вече по ниските лихвени проценти и ниската комисионна (64%). Други важни причини за избор на банка са допълнителните функции на картата, както и това дали се приема от всички банкомати (около 30% посочват тези два фактора). Като основен стимул за увеличаване честотата на използване на разплащателна карта, потребителите посочват възможността за възстановяване на суми и схеми за лоялни клиенти (съответно 44% и 46%).

За най-ценена характеристика при избора на карта потребителите посочват безопасността, която гарантира при плащания (посочена от 44% от запитаните), последвана от улесненото използване и удобството при разплащанията (28%). Двата вида карти (кредитна и дебитна) носят разнообразни ползи за финансовата стабилност на картодържателите. В България процентът на хората, които се възползват от предимствата и на двете, е 38, а в Македония и Сърбия съответно 22% и 21%. Картодържателите откриват удобство от използването на дебитна карта за разплащане в хранителни магазини (65%), онлайн пазаруване и резервации (43%) и за плащане на сметки и пазаруване на дрехи (33%). Кредитните карти са предпочитани на първо място, когато става въпрос за онлайн пазаруване и правене на резервации (за 50% от проучените), последвани от пазаруване на храна и дрехи, съответно с 47% и 42%.

Относно безконтактните плащания, проучването сочи, че 58% от потребителите се чувстват комфортно, когато плащат безконтактно без въвеждане на ПИН код за суми до 50 лв. – в следствие на което Mastercard увеличи лимита за безконтактни плащания без ПИН код от 25 на 50 лв. през април тази година. Тогава компанията заяви, че новият лимит е по-добре адаптиран към финансовите нужди на потребителите и допълнително показва зрелостта на българския пазар за тази стъпка. Основният мотив за използване на безконтактни карти вместо кеш, е удобството им (65% от запитаните го посочват като определящо). За разплащания над 50 лв. 29% от запитаните посочват, че предпочитат да вкарат картата си в ПОС терминал.

„Ставаме свидетели на непрекъснатото разрастване на безконтактната мрежа в страната. България продължава да бъде сред лидерите в Централна и Източна Европа в имплементирането на най-новите технологии, като показателни за тази тенденция са данните от проучването Masterindex 2019. Доверието в мобилните разплащания се повишава, а това позволява да развиваме и нови технологии, като плащане чрез биометрични данни, които осигуряват и по-голямо удобство и бързина за потребителите. Всичко това говори за една зрелост, която постига пазара през последните години.“ коментира Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.

Годишният доклад на Mastercard хвърля светлина върху възприятията на българите относно използването на разплащателни карти в чужбина. Проучването е проведено сред 1000 български граждани в 28 града. Направени са заключения по въпроси, които се отнасят до предпочитанията на хората за вида на разплащателните карти, отношението им към плащането с карти в чужбина, както и нивото на доверие в безопасността на плащането с карти.