Расте броят на първокласниците, за които българският не е майчин език
Секция: БЪЛГАРИЯ
03 Октомври 2019 09:27
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Расте броят на първокласниците, за които българският не е майчин език

/КРОСС/ Стремително расте броят на първокласниците, за които българският не е
майчин език. През тази учебна година това се отнася за всяко трето дете у нас, обяви
министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, в началото на първия срок.
Според тези данни от общо 60 000 първокласници, около 20 000 трудно или почти не
говорят български език. За сравнение, през 2017 година броят на децата с друг майчин
език, различен от българския, е бил под една четвърт от общия брой първокласници.
Невладеенето на български език е основна причина за отпадане от образователната система. Въпреки действащия механизъм за обхват на учениците, през миналата година от училище са отпаднали 5000 деца. 105 са първокласниците в 75-о основно училище „Тодор Каблешков" в столичния квартал „Факултета". За 100% от тях обаче майчиният език не е български. Как се справят учителите там? Елена Иванчева е учител в 75-о
основно училище „Тодор Каблешков" от 23 години. Сега е доволна от учениците си, но в началото срещала трудности с тях. „Имаше деца, които не знаеха български и беше трудно. Не пишат домашни, родителите рядко се сещат да проверят в чантата, че детето трябва да си научи уроците за следващия ден", обясни Елена Иванчева. Учителите тук не крият, че в началото на учебната година усилията им са насочени предимно в това да говорят с учениците си на един език. „Тези, които са предпочитали вкъщи да говорят на майчин език - естествено с тях повече трябва да се работи, защото те разполагат с малко по-ограничен речник и не винаги успяват да разберат това, което им казва учителят", каза зам.-директорът Галина Димова. Неразбирането на български често е причина децата да отпаднат от училище. Ето защо действащият от две години механизъм за обхват на децата в образователната система е насочен и към предучилищното образование, за да може децата от детската градина плавно да преминават в първи клас. Голяма част от децата в една от детските градини постъпват там без да знаят нито дума на български.