Бум на жалби за дефекти на електроуреди
Секция: ИКОНОМИКА
07 Октомври 2019 12:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Бум на жалби за дефекти на електроуреди

/КРОСС/ Проучване показва, че между 2004 и 2012 г. делът на големите домакински уреди, които са се развалили в рамките на пет години, се е увеличил от 3,5% на 8,3%. Затова производителите ще се задължават уредите да работят поне 10 години след пускането им в употреба. Новите стандарти ще важат за осветителни тела, перални машини, съдомиялни и хладилници. Те се въвеждат след многобройни жалби от потребители, разгневени от това, че уредите им се развалят веднага, след като изтече гаранционният срок. Това принуждава хората да купуват нови през 2-3 години.

Половината от жалбите до контролните органи през последната година са свързани именно с отказано право на рекламация. В някои от случаите дори за търговците е по-евтино да предложат нов уред вместо ремонт, особено при по-евтината техника.

За да се удължи животът на уредите, Брюксел ще задължи производителите да осигуряват части поне за 10 години след пускането им в употреба. От бранша на сервизните техници се опасяват, че промените ще доведат и до бум на пишман майстори. Освен това вероятно ще трябва да плащат по-скъпи части, което ще оскъпи ремонтите, но засега ще задържат цената им за тяхна сметка.

Техниците се съмняват и в екоефекта, който се очаква да имат новите правила. В момента законът задължава производителите да дават минимум 2 години гаранция за всеки електроуред на пазара, но в някои от случаите търговците сами удължават този срок. В рамките на двете години законът ни дава право на рекламация и на безплатен ремонт. Ако след три ремонта дефектът не е отстранен, потребителите имат право да получат парите си обратно или да заменят повредената техника с чисто нова.

Нова телевизия „Здравей, България"