"Жокера": Смях до кръв (ВИДЕО)
Секция: Шоубизнес
13 Октомври 2019 09:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
"Жокера": Смях до кръв (ВИДЕО)

/КРОСС/ Струва си да се види как Хоакин Финикс променя походката си, слизайки и качвайки се по онова стръмно стълбище... Едни от любимите ми сцени в „Жокера”, между другото. Уж просто слизане и качване по стълби, обаче все едно душата на филма е там.

Въобще начинът, по който хърбавата, жалка някак фигура на Хоакин Финикс (отслабнал с 20 + килограма за ролята) е вписана чисто кинематографично в контекста на мръсния, гигантски, шумен и разблуден грАД – Готъм сити или Ню Йорк, наречете го както искате – е истинското динамо на филма.

Художникът, арт директорът и сценографът  – Марк Фридбърг, Лаура Балинджър и Крис Моран – за мен са големите герои на продукцията. Чудовищно добри са! За Хоакин – специално и... след малко.

Ако сте чули или прочели вече, че „Жокера” няма нищо общо с нито един предишен филм за Батман, нито с конкретен комикс, да знаете, че е точно така.

Дори в много по-голяма степен, отколкото си представяте. Едва на финала историята е „вклинена” в поредицата и въобще в Батман сюжета по един неочаквано умел и естествен начин. Преди това няма и помен от  комиксовите герои и сюжети, от комиксовия свят. 

Артър (Хоакин Финикс) е мъж на средна възраст с психично заболяване, изразяващо се и в неконтролируем безпричинен смях (в действителност съществуват такива заболявания - Синдромът на Ангелман например), който си изкарва прехраната като уличен клоун, а голямата му мечта е да стане стенд ъп комик и да участва в любимото си телевизионно предаване – Шоуто на Мъри Франклин. В ролята на Мъри Франклин, между другото, е Робърт Де Ниро, който влиза тук с цялата си епична актьорска биография сякаш и е брилянтен, да! Артър живее, заедно с болната си майка, за която се грижи, в мизерен апартамент (не по-мизерен обаче от някои панелни дупки в нашите жк-та), самотен е като улично куче и вечно прецакван и мачкан от по-силните, по-богатите, по-наглите. Нали знаете онази дзен мъдрост, че красивият лотос пониква в мръсната кал? Е, тук е обратното. В душата на този принципно добър, кротък, честен, тъжен и болен човек покълва злото. Не злото, а Злото. И той започва своята свещена война, поход на отмъщението, битка за справедливост, революция на нищетата срещу целия алчен град, срещу целия студен и жесток свят и на негова страна застават всички като него - отхвърлените, пренебрегваните, болните, бедните, маргиналите, аутсайдерите. Ето така се ражда Жокера – в сърцето на един добър човек, който иска само малко милост и любов.

Артър/Жокера е трагичен герой, ясно е, обаче цялата тази история със струпването един след друг на все по-ужасяващи истини за него, съдбата и миналото му е толкова прекалено форсирана, че в един момент престава да ти въздейства. Оказа се, че не съществува нещастие на този свят, което злочестият и многострадален Артър да не е познал и около средата на филма малко ти става все едно вече.

Добре, че последните  30 минути, в които се случва истинската трансформация на героя, са толкова брутално силни, че отнасят като торнадо сюжетната монотонност, доминираща през повечето време.

Филмът е повече мрачен и мъчителен, отколкото страшен и изпълнен с насилие.

Режисьорът Тод Филипс по-скоро се опитва да ни потопи чрез външната реалност във вътрешната на този унизен и оскърбен по всякакъв начин човек, да ни вкара зад решетките на неговото съзнание, в което мракът все повече настъпва, изтласквайки светлината, да ни направи свидетели на битката между доброто и злото, която се случва вътре в героя и за която още от самото начало знаем кой ще е победителят.

Проблемът е, че през по-голямата част от филма тъпче на едно място, върти се в кръг – Артър разбира поредната гадост за себе си, търси изход или пък отмъщение, не намира нито едно от двете и накрая някой го пребива. И това се повтаря няколко пъти.

Хоакин Финикс е очаквано силен в ролята на Жокер. Това е простото изречение, което изчерпва усещането ми за неговото изпълнение. Към актьор от неговата класа човек подхожда с определени очаквания и когато този актьор просто оправдае очакванията, това никога не е достатъчно.

Искаш да те остави без дъх, да те грабне, да не можеш да спреш да мислиш за ролята му. Това обаче Хоакин Финикс не успява да направи. (Художниците и дизайнерите на филма обаче – да!)Прекалено нарцистичен е в изпълнението си, прекалено работа е отметнал, прекалено е пунктуален, сериозен, точен и т.н. Самовлюбено е изпълнението му. Силно, но самовлюбено, а самовлюбеността винаги е леко отблъскваща.

 

Режисьорът Тод Филипсказва, че се е вдъхновявал не от предишните филми за Батман, а от филми като „Шофьор на такси” и „Кралят на комедията” на Мартин Скорсезе (между другото изброява и много други филми от 70-те).

В Артър/Жокера на Финикс има много от Травис на Де Ниро в „Шофьор на такси”, но Де Ниро изгражда героя си повече чрез действията му и отношенията му със заобикалящия го свят, а не пресъздава гърчовете на болната му психика, защото е наясно какво прави – само използва този герой, за да разкрие социалната среда и прочие.

Докато Тод Филипс се лута в желанието си да разкрие и анатомията на психичното заболяване, и да покаже процеса на тоталната маргинализация на героя, и да свали маската на лицемерния и алчен свят и т.н.

Във филма присъстват, макар и под формата на намеци, много теми от съвремеността като например гротескната идея да си винаги усмихнат, винаги позитивен, винаги щастлив. Може би ще откриете и други – в бунта на клетниците, презирани от всички с по-голям късмет в живота. Ако влезем в профилите си във фейсбук, ще открием всичко това тук и сега. Ако не го открием, значи сме се научили здраво да си затваряме очите и да ги отваряме чак когато вече ни изнася.

Със сигурност ви очаква красиво и мрачно киноприключение. Колкото по-непредубедени отидете, толкова повече ще му се насладите.

video: https://www.youtube.com/watch?v=KBLJsrZto1I