Николай Дренчев, Възраждане: Широкото въвеждане на нови технологии, може да превърне София в „умен” град
Секция: ПОЛИТИКА
19 Октомври 2019 09:55
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Николай Дренчев, Възраждане: Широкото въвеждане на нови технологии, може да превърне София в „умен” град

/КРОСС/ Кандидатът на Възраждане за кмет на София - Николай Дренчев, сподели с нас, някои от своите планове за превръщането на столицата ни в т.нар. „smart city" или умен град. Smart city е концепция за управление на големи урбанизирани територии, която се прилага все по-широко в редица световни мегаполиси като Ню Йорк, Лондон, Хамбург, Токио, Сингапур и др. Основава се на идеята, че големите градове, могат да бъдат управлявани много по-ефективно, при значително по-ниски разходи, ако в изпълнението на тази задача се използват различни видове електронни сензори и комуникации за събиране на данни, които след това се обработват и анализират с цел ефективно управление на активите и ресурсите на града.

Според Николай Дренчев, най-общо обаче, когато се говори за „умни" технологии в широк контекст, днес се има предвид намирането на оптимално решение от големи, многомерни динамични системи, работещи с големи масиви от входни данни, с цел оптимизиране на различни параметри, например - намалена консумация на енергия, подобрен трафик при по-ниски разходи, по-висока надеждност на услуги, по-малко замърсяване на въздуха и т.н.

Кандидатът на Възраждане за столичен градоначалник, изброи основните обществени системи в София, в които въвеждането на „умните" технологии е най-належащо, и в същото време, може да стане най-лесно:

Градски транспорт: „Например, възможно е София да изгради такава интелигентна система за управление на градския транспорт, която да е базирана на технология от типа „predictive optimization", което е едно от направленията в транспортния сектор, по които в Европа се работи активно. Това би направило възможно планирането не само на маршрутите и връзката между различните видове транспорт, но и планиране на точен график с време, цена и алтернативи за придвижване на пътуващите. Подобна система би оптимизирала разходите (между 10% и 30%), като в същото време може да повиши ефективността на транспортната мрежа. Подобни системи се използват от повечето големи европейски градове."

Административно обслужване: „Макар че не е техническа и технологична новост, комуникацията между гражданите и общинската администрация би могла да се извършва изцяло дигитално през приложение на телефона, като това е напълно възможно в краткосрочен план (1-2 години). Това означава гражданите да могат лесно да подават молби, заявления или да получават справки и данни. Ще позволи съкращаване на разходите в общинската администрация и ще спести много загубено време на гражданите."

Екология: „Друг много остър проблем на София е замърсеният и опасен за здравето въздух. Само с поставяне на датчици за измерване на нивата на замърсяване и визуализирането им на картата, няма да можем да се преборим ефективно. На помощ на столичани трябва да се включат цял набор от инструменти - от аналитично-прогнозни за вероятни замърсявания, включващи синоптични данни, автомобилен трафик, строителни дейности, замърсявания от изгаряне на твърди горивни материали и др., до приложението на получените оценки в управлението на съответните елементи"

Паркирането: „Друга приоритетна задача за нас е изграждането на паркинги. Те ще бъдат оборудвани с електронна система, която да показва дистанционно и в реално време броя на свободните паркоместа. Всеки шофьор ще може да провери през телефона си кой е най-близкият паркинг и дали има свободни места в него."

Пътен трафик: „Умните светофари като замисъл не са нещо ново. Всички сме чували за т.нар „зелена вълна" - нещо, което се създаде преди няколко десетилетия. Както тогава, така и сега проблемите опират до това, че реализацията на подобни проекти компрометира тяхната целесъобразност. Често подобни проекти се реализират, защото се финансират под шапката на различни програми и фондове за иновативни проекти - т.е обслужват строго финансови интереси.

В България имаме стартъп компании, които могат да разработят добри алгоритми за динамично управление на светофарите и да улеснят трафика. Google предлага данни в реално време, които могат да бъдат използвани за входни данни към оптимизационни алгоритми за решаване на комплексна задача, целяща намаляване на общото транзитно време в града."

В заключение, Николай Дренчев допълни, че „умните технологии", без съмнение могат чувствително да подобрят качеството на живота в столицата, както и да оптимизират разходите за нейното по-ефективно управление, но също така, трябва да се внимава, да не се допускат „технологични скокове" при въвеждането на такива системи. Приложения на умните технологии трябва да се търсят и предлагат там, където са изчерпани всички останали „конвенционални" решения и практики, плод на елементарни здрав разум, компетентност и професионализъм.