Защо барабанистите са по-добри от дръм-машините?
Секция: ЛЮБОПИТНО
19 Октомври 2019 18:39
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
 Защо барабанистите са по-добри от дръм-машините?

/КРОСС/ Барабанистите са добри хора. Но дори най-добрият барабанист не е перфектно точен в ритъма. Точно тази неточност прави музиката, в която участват истински барабанисти, по-приятна за ухото. А най-интересното е, че в неточностите има вътрешна логика.

Холгер Хениг и колегите му от Института за динамика и самоорганизация „Макс Планк" в Гьотинген са първите, които се опитват да разберат дали грешките в ритмичните удари имат вътрешна структура.
 В интересното си изследване, те записват професионални музиканти и обикновени хора, които следват инструкциите на напълно точен метроном с ръка, крак или глас. Проследяват грешките им - колко милисекунди преди или след точния ритъм се намират при всеки удар на метронома.

При професионалните музиканти отклоненията от ритъма са съвсем малки - понякога под 20 милисекунди (10-20 пъти по-кратко от 1 мигване). Но дори и трудно забележими, грешките не се получават случайно. Отклоненията от перфектния ритъм зависят едно от друго - не само от един удар на метронома до следващия, но и в рамките на по-дълги периоди. Малка грешка определя отклоненията от ритъма секунди, дори минути по-нататък. „Почти изглежда, че хората имат някакъв вид памет за грешките" казва Хениг.
Непрофесионалните участници в експеримента които често губят ритъма, не показват същата зависимост на грешките. Учените предполагат, че в случая на непрофесионалистите, при всяко загубване на ритъма и обратно връщане в него, механизмите в мозъка, контролиращи вътрешната ритмична синхронизация, трябва да започнат работата си наново.

И така, след като успяват да създадат математически модел, който да обобщи наблюденията им върху взаимосвързаността на грешките, Хениг и колегите му създават и нов вид „хуманизираща" функция за дръм-машини. Дръм-машините, в опита си да са „приятно неточни" използват функция за въвеждане на едва-забележими грешки в ритъма. Но стандартните „хуманизиращи" алгоритми правят грешките на случаен принцип, а създаденият нов алгоритъм се основава на математическия модел. 

За да проверят доколко новият подход е по-добър, изследователите пускат музикални записи, модулирани с двете различни „хуманизиращи" функции, на различни хора и ги карат да изберат кой им допада повече.          Повечето хора, участващи в експеримента, намират версията, основаваща се на новия модел по-приятна и някак по-прецизна.

Остава мистерия как хората успяват да координират движенията си и „грешките" си в рамките на милисекунди.
С любезното разрешение на г-н. Холгер Хениг, публикуваме и примери за двете „хуманизиращи" функции, сравнени с перфектния ритъм на дръм-машина без включен хуманизиращ алгоритъм. Изберете сами кое е по-приятно. За да разберете кое кое е отидете на 2-ра страница след като изслушате примерите. А за да видите и други примери на сравнителни записи, можете да отидете на страницата на самия Холгер Хениг