Експерт: Ще се търси финансиране за тунела под Шипка в периода 2021 - 2027 г.
Секция: БЪЛГАРИЯ
30 Октомври 2019 12:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Експерт: Ще се търси финансиране за тунела под Шипка в периода 2021 - 2027 г.

/КРОСС/ Тунелът под Шипка е обсъждан и са взети решения за него още от по-миналия век – 1894 г., и дори Иван Вазов като министър съдейства за това. Тогава това е трябвало да е железопътен тунел, сега ще е автомобилен, а железопътният ще бъде на друго място, каза инж. Ясен Ишев, председател на УС на Научно-техническия съюз по транспорт, в предването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

Гостът посочи, че финансиране на този проект ще се търси в следващия програмен период от 2021 до 2027 г. Инж. Ишев обясни, че това ще е скъп проект, тъй като той намалява с 500 метра денивелацията за изкачване и спускане в сравнение със сега.

"Това е проект за първокласен път с трета лента за изпреварване на по-бавни камиони. Заради теренните условия ще бъдат и пет по-малки тунела, вместо един голям", каза той.

"В момента се изгражда тунел Железница на магистрала Струма, който е с дължина около две хиляди метра. Най-дългият тунел под Шипка ще е 3220 метра - той ще бъде уникално съоръжение".

Решението за изграждане на магистрала Черно море е от 1972 г. и има няколко идейни проекта, и са обсъдени 4 варианта за трасето й.

"Разширеният проект трябва да даде точна представа за геологията по трасето на магистралата. Парцеларните планове ще дадат възможност за по-бързи отчуждения", заяви Ишев.

Според него магистрала Черно море ще реши проблема на Варна с влизането през Аспарухов мост – ще има нов мост над Варненското езеро, вероятно при Белослав, който ще отведе тежкотоварния трафик извън града и към нова връзка с магистрала Хемус.

"Освен концесия, може да се търси финансиране от ЕС и за тази магистрала. Тя може да е продължение на Коридор номер 8, който е от Адриатика до Черно море, а също е и част от бъдещия Черноморски автомагистрален пръстен", каза гостът.

В заключение инж. Ясен Ишев посочи, че без помощ от държавата, пътническите превози на БДЖ няма да успеят да излязат от състоянието в което се намират, а те в момента не са в добро състояние. Наблюдава се и отлив от железниците към автобусните превози.