Проф. Олег Асенов: Платената пътна мрежа е редуцирана с над 40%, а тол таксите намалени с 50 на сто
Секция: Автомобили
08 Януари 2020 14:06
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Проф. Олег Асенов: Платената пътна мрежа е редуцирана с над 40%, а тол таксите намалени с 50 на сто

/КРОСС/ Платената пътна мрежа, която ще ползват собствениците на тежкотоварни превозни средства след въвеждането на тол системата, е редуцирана с 40%, а първоначалните такси бяха намалени с почти 50%, по тяхна препоръка. Това са отстъпки, които от миналата година досега са направени в посока за намиране на консенсус, каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура", в Сутрешния блок на bTV.
Повод за участието му беше планираното въвеждане в търговска експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси на база на изминато разстояние - тол. С нея собствениците на пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т ще преминат от е-винетки към тол такси. Дължината на пътищата, за които ще се плащат пътни такси в сравнение с тези в момента, ще бъде намалена от близо 20 000 км на 6 050 км.
Проф. Асенов посочи, че от пролетта на м. г. диалогът с превозвачите е активен, благодарение на което е постигнат напредък. "Трябва да се потърси модел на тол системата, така че да има смисъл от въвеждането на реформата", каза той по повод несъгласието на част от превозвачите с приетите размери на таксите и с планирания обхват. Проф. Асенов напомни, че пътният сектор има нужда тол системата да бъде въведена час по-скоро, за да може да се създаде ефективен модел на финансиране. „Механичното пренасяне на примери от други държави, не е в полза на българската пътна инфраструктура, която има свои специфики", обърна внимание той и даде за пример факта, че почти една пета от първокласните пътища в България попадат в урбанизирани територии, което ограничава възможността за събиране на пътни такси. Първоначално обсъжданият обхват от 10 800 км беше редуциран до 6 050 км, като от него отпаднаха пътища в лошо експлоатационно състояние.
В сравнение с Европа, България има най-ниските тол такси. Единствено в Полша за някои категории тежки превозни средства те са по-ниски, отбеляза проф. Асенов. Очакваните постъпления от пътни такси през 2020 г. при приетата Тарифа и при предложения обхват, са около 450 млн. лв. от тол такси и 270 млн. лв. от е-винетки, което е критичният минимум за нуждите на пътната инфраструктура.
Проф. Асенов припомни, че представителите на транспортния бизнес са запознати с аргументите и методиката за предложените размери на таксите и обхвата. Част от общественото обсъждане беше и широкият публичен форум с участието на експерти на консултанта по въвеждането на тол системата Световната банка на 5 декември 2019 г.
Актуализиран анализ на международната институция, извършен след промяната в първоначалния обхват на тол системата, показва, че очакваното максимално поскъпване на основните хранителни стоки е в рамките на 1-2% или до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко. Повишението на цените на автобусните билети, при положение, че превозвачите прехвърлят изцяло разходите си върху крайните потребители, би трябвало да е между 5 и 96 ст.