Как с лов на антики се ликвидира олигарх
Секция: Анализи
10 Февруари 2020 19:15
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Как с лов на антики се ликвидира олигарх

/КРОСС/ Обвиненията срещу Васил Божков напомнят за разправата с непослушните олигарси в Русия.

Занапред довчерашният хазартен монополист Васил Божков има две възможности – да живее в изгнание, само че, за разлика от руските олигарси, ще е в екзотични страни извън Европа. Или да се върне (да го върнат) в България, където ще седи зад решетките и ще се точат дълго дела по различни обвинения.

Най-скъпото му. Отнемането на антики

Важен ритуал от акцията срещу него е изземането на скъпоценната за него колекция от антики. Въпросът обаче е много спорен юридически и силно болезнен за всички останали колекционери.

Защото антиките на Музей "Васил Божков”, както фигурира в разрешението на Министерството на културата, не са негова лична собственост. Документите за регистрация на всеки един експонат са внесени от Фондация „Тракия”, която е получила разрешение да направи частен музей. Източници, близки до Фондация „Тракия”, казаха, че антиките са нейна собственост. А тя е отделно юридическо лице. Предметите, които съхранява, са регистрирани и узаконени.​

Всъщност няма точен юридически термин за това какво се прави в момента с антиките и картините от имотите на Божков. Един от наблюдаващите прокурори Венцислав Фердинандов пред медиите обясни, че това е обичайно „претърсване и изземване“, а не запор на имуществото от антикорупционната комисия (КПКОНПИ). Фердинандов каза: „...Още повече, че става въпрос за престъпления, за които законодателят е предвидил и конфискация на половината имущество.“

За каквито и престъпления обаче да съдят Божков като физическо лице, как ще конфискуват колекция, ако тя принадлежи на фондация, отделно юридическо лице? При това се опитват да я изземат още преди да има съдебно решение.

Какво има в колекцията

Античната колекция, за която става дума, е най-голямата частна колекция не само в България, а и в света, по отношение на Тракия и някои исторически периоди или видове артефакти. В справка на Министерство на културата, предоставена от министър Банов, се говори за 2700 предмета, декларирани и заявени за оценка и регистрация, за които още не е платена такса по 30 лева на експонат. Това обаче не означава, че тези предмети са незаконни. За тях са подадени документи точно по закона и няма краен срок за плащане на такса. Но музеите нямат капацитет от експерти да оценят и опишат предметите в обозримо бъдеще. Независимо дали държавата ще ги прибере под някаква форма или не.

Други близо 300 експоната, най-ценните, са каталогизирани, регистрирани и вписани в Музей "Васил Божков". Колекцията включва артефакти, датирани между 4000 г. пр. н. е., до 600 г. след н. е.

Най-ценните са били излагани на 7 изложби в София, Брюксел и Москва между 2005 и 2018 г. След приемането на България в ЕС (2007 г.) те представиха там държавата и древното изкуство от българските земи. А в Москва 100 експоната са били два пъти на изложба (2009 и 2013 г.) по споразумение на министерствата на културата на двете страни.

Директорът на фондация „Тракия” Кирил Христосков е бивш служител на Шесто управление на ДС, по-късно и на НСБОП, който се е занимавал с акции срещу иманярите.

През 2009 г. фондацията получава разрешение от Министерството на културата за частен музей и с тази цел фирма на Васил Божков придоби сградата на бившата телефонна палата до Централна поща в София. По всичко личи, че Божков не е имал намерение да бяга в чужбина.

В управителния съвет на фондацията влизат най-големият траколог проф. Иван Маразов, реставраторката и специалист по древни технологии на металите проф. Веселина Инкова, гръцкият проф. Атанасиос Сидерис, специалист по антична история и др.

Откъде се е взела тази колекция?

Колекцията поставя голяма въпросителна за законноста в България.

В каталога на фондация „Тракия“ е публикувана част от колекцията, фотографии на 275 експоната, датирани и описани от проф. Маразов. Но за нито един предмет не е написано къде точно из България или на Балканския полуостров е бил изкопан.

Със сигурност хората на Божков са купували и от аукциони, това е доказуемо. Но част от колекцията несъмнено е от иманярски „разкопки“. Сред събирачите на антики се говори, че той е изкупувал повечето „продукция“ на иманярите още от 90-те. И че най-доброто е носено за негови изкупвачи.

В края на 2005 г. с част от колекцията беше открита изложба в Галерията за чуждестранно изкуство на фондация “Св. Св. Кирил и Методий” (сега „Квадрат 500“), Божков беше интервюиран от в. „Труд“, който го представи като меценат спасител, загрижен за културното наследство. В интервюто без стеснение той каза: „Купувам от хора, които купуват от иманяри“. Според Наказателния кодекс, действал към времето на интервюто, купуването на такива предмети не е било престъпление, но е било наказуемо някой да открие такива антики и да не съобщи на органите на властта в продължение на две седмици.

За толкова години нито един прокурор не разпита Божков кои са тези хора, от които той купува. В същото време полицията предприемаше акции дори на нумизматични сбирки, като изтръскваше от джобовете на дребни колекционери бронзови монети с ниска стойност и съобщаваше, че са заловени ценни антични монети и предмети.

Сега прокуратурата се опитва да компенсира бездействието си през всичките години, но акцията й из имотите на Божков прилича на плячкосване, зрелище за народа, който мрази богатите. И показва, че досега прокуратурата си е затваряла очите. Но дали вече няма поръчка да „опраска” Божков?

Как се става колекционер

Сега всички колекционери са изтръпнали, дори дребни нумизмати отказват да коментират. Защото повечето са извън закона. В България имаше между 10 и 15 хил. нумизмати, повечето събирачи на монети. И от всички тях има регистрирани едва 70 колекции. Това се случи, защото приетият Закон за културното наследство даде възможност на такива като Божков да направят фондации и да си легализират колекциите, но беше трудно преодолимо препятствие за дребните колекционери. Само човек с финансови възможности като него можеше да плати на експерти, да опише, заснеме и подготви колекцията си, да внесе документи в такъв кратък срок, даден за легализиране.

У нас с колекционерите по принцип се отнасят като с престъпници. Същевременно оставиха Божков да купува небезпокояван години наред и сега искат да му вземат вече узаконеното.

Самият Божков беше изнервен преди приемането на Закона за културното наследство и прибегна до арогантност в едно интервю за бТВ през 2007 г. „Мога да счупя антиките си ритуално на площада”.

През 2009 г. една от първите поправки, които внесе новото мнозинство на ГЕРБ, беше в Закона за културното наследство. Това даде основания да се говори за лобистки поправки в полза на Божков. Същата година омбудсманът Гиньо Ганев оспори текст от Закона за културното наследство пред Конституционния съд. Съдът се произнесе в защита на колекционерите, респективно на най-големия колекционер – Божков. Със 7 на 5 гласа съдиите отхвърлиха текст с по-тежки изисквания, по които трябва да се доказва произход на антики и др. С това решение притежателите могат да доказват правото си на собственост и без официален документ за закупуване.

Отделен случай: колекцията от картини на Божков

Колекцията от картини включва, според някои източници, почти 8000 експоната. Куратор на сбирката е бил покойният вече художник Светлин Русев. За най-ценните картини има построено специално депо, с контрол на въздуха, обезопасено за пожар и кражби. То още не е известно на разследващите.

В сбирката има неизвестен брой картини от стари български майстори, но повечето не отговарят на определенията в закона да бъдат „от национално значение”. Не е известно тези картини да са на фондация или поне не всички са нейни. И ако Божков бъде осъден по текст от НК, който предвижда конфискация на половината му имущество, тогава изземването е възможно. Но сега единственото основание за изземване може да бъде това, че картините са веществено доказателство, предмет на престъпление.

Автор: Иван Бакалов
Източник: Свободна Европа

На снимката: Златен лавров венец от Фондация "Тракия"