Георги Сисаури : Грузинската писменост е безкрайност, необятният мащаб на която е близък до Вселената.
Секция: КУЛТУРА
17 Февруари 2020 11:50
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Георги Сисаури : Грузинската писменост е безкрайност, необятният мащаб на която е близък до Вселената.

/КРОСС/ Когато работя върху образа на икона или светец, в този момент творческият ми дух отваря крилата си и се съединява в едно с биенето на сърцето на Вселената, споделя грузинският художник. 

- Георги, толкова сте млад, едва на 24 г, а вече сте много известен художник и калиграф в Грузия. От кога се занимавате с калиграфия? Какво ви доведе до това странно, необичайно изкуство?

- От малък обичах да рисувам. Бях на 6 години, когато започнах да рисувам библейски сцени и сложни геометрични композиции. До 12-годишна възраст всичко това придоби сериозна форма, която нарекох "нереална реалност". Що се отнася до изкуството на калиграфията, от 10 години служа на това дело. В моята родина традицията в изкуството на калиграфията е на няколкостотин години.

Въпреки това, с появата на печата, а по-късно и с развитието на дигиталните медии, този вид уникално изкуство става забравен. По-рано писането на ръка се считаше за необходимост, но с промяната на времето всичко това беше заменено от технологиите. Мисля, че това е традицията, която най-много отразява националната особеност във визуалните изкуства, тъй като грузинската писменост е една от 14-те, които имаме и които преди време ЮНЕСКО внесе в списъка на нематериалните ценности на света като уникален вид писмен език.

- Разкажете на нашите читатели за себе си, за семейството в което сте израснал. Имате ли в рода други художници? Наследствен ли е таланта Ви?

- Роден съм в семейство на художници. Чичо ми и баща ми - Тариел и Амиран Сисаури, са известни художници в Грузия. Имам три сестри, най-голямата - Тинатин също е художник. В семейството съм най-младият. Мога да кажа едно за себе си - живея в изкуството, всяка мисъл и всяко чувство са изпълнени с маята на изкуството.

Завършил съм Тбилиската държавна академия на изкуствата със специалност „История и теория на изкуството", в момента правя магистратура по културология, работя в няколко области на изкуството, сред които най-значимото за мен е писането, аз съм автор на 5 книги от теософски и философски характер. По природа съм любител на музиката, истински меломан, обичам класическата музика, особено Моцарт, чрез неговата музика Вселената се разтваря за мен. Колекционирам различни музикални инструменти, хобито ми е свиренето на различни музикални инструменти, опитвам се да ги усвоя на аматьорско ниво, страстта ми е планинското катерене - алпинизмът.

- Георги, какво представлява грузинската калиграфия и с какво тя се отличава от останалите калиграфии по света? В какво е нейната индивидуалност и уникалност?

- Графиката на грузинската писменост се основава спрямо различните лунни и слънчеви фази, които се преплитат и свързват помежду си чрез вертикални и хоризонтални лъчевидни линии. Имаме три вида писменост, която се е видоизменяла и модифицирала и се проявява от предишните писмености, според изискванията на прилагането й , както и по отношение на времето.

Най-ранната ни азбука се нарича „асомтаврули", т.е. заоблена форма Състои се от 38 букви, уникални по изразителна естетика. Всеки символ съответства на цифров знак от 1 до 10 000. С течение на времето азбуката „асомтаврули" се прероди в „нусхури", запазвайки формата и значението си. В наши дни първата азбука се използва като главни букви или когато искат да се подчертаят специални места в текста. Азбуката „нусхури", и до днес се счита за църковно писане. Формата на графемите, пропорциите напълно се промени. По-късно „нусхури", се преражда в „мхедрули", което е съвременната грузинска писменост. Строгите структурни пропорции са станали много по-гъвкави и омекотени, появиха се съединения помежду им. Трудно е да се опише безкрайността с две думи. За мен грузинската писменост е безкрайност, необятният мащаб на който е близък до Вселената, също толкова недостижима, с тайнствената семантика, вградена в нея, която е както видима, така и не видима.

- Къде основно се прилага тази калиграфия?

- Това изкуство предимно се прилага в оформлението на книги.

- Освен калиграфия какви други видове изобразително изкуство владеете?

Създавам картини в стил „живопис" и графични произведения, работя и върху иконографията, създавам свои собствени иконографски издания, мисля, че в това отношение канонът трябва постоянно да се подобрява и усъвършенства, да съответства на времето. Когато работя върху образа на икона или светец, в този момент творческият ми дух отваря крилата си и се съединява в едно с биенето на сърцето на Вселената.

Смело мога да заявя, че съм концептуален художник, интересувам се от изпълнението, от самият пърформънс и хепининга, обичам да създавам абстрактни и сюрреалистични композиции, постоянно съм в търсене, непрекъснато се опитвам да пресъздавам, да преобразя и трансформирам това, което съм създал по-рано, резултатът от този непрекъснат процес е плод на такова ниво на създаване, което диша, пулсира , вибрира, живее, това, което позволява на Вселената да стане по-добра.

- И все пак, кое от всички споменати изкуства Ви е по-близо до сърцето? Защо?

Преди всичко съм поет!...

„В началото бе Словото и Словото беше у Бога и Словото беше Бог." Ако осъзнаем тази велика истина, ще почувстваме и проумеем нейното значение, ще видим многослойното проявление на безкрайността на Вселената. Думата за мен е магия, която се появява на земята като реалност. Думата е моето тяло. Когато съм поет, цветната гама е кръвта, която се движи в нея, и тогава възпроизвеждам безброй проявления на живота. Големият грузински поет Шота Руставели пише в поемата си „Рицарят в кожата на тигъра":

„Той, който създаде небесния свод,
Той, който е с чудотворната сила,
На хората дух безтелесен дари,

И светът ни даде в наследство.
Притежаваме безкрайно, множество, в едно единно цяло..."
Опитвам се да засявам в този безкраен многообразен свят безброй цветове и да дам своя дял от радост.

- Георги, след броени дни ще пристигнете в България. Какво ще покажете на българските любители и ценители на изкуството?

- Ще покажа една експозиция, която нарекох „Докосване на Рая". В нея ще бъдат представени художествени и графични произведения, иконография и образци от калиграфското изкуство. Зрителят ще има възможността да се запознае със заглавните букви на грузинската азбука, осветени ръкописи, тропарии и кондаки, ще бъде представен синтез на съвременния ръкопис.

- Кога и къде ще може българската публика и ценители на изкуството да видят Вашите работи?

- В столицата на вашата прекрасна страна - София, в галерията „Сан Стефано" 22, от 19 февруари до 6 март тази година.

- Какво бихте пожелали на българските приятели и ценители в навечерието на вашата изложба?

- Повече Любов, повече Светлина, повече Мир, повече Вдъхновение! Нека Светлината на Любовта се излее в поток от Радост и Мир във всяка една душа на Земята!

- Ако можехте да изразите желанието си с молив, тогава то би било: рисунка, графика, калиграфия или икона?

- Празен лист...

*** Георги Сисаури (Роден на 10 февруари 1996 г.) е грузински художник на 21 век, калиграфски майстор, график, миниатюрист, поет и прозаик. Наричан е „Гений на модерността". На 22 години е автор на 5 книги, 600 графични и 200 калиграфски творби.

https://giorgisisauri.com/

Интервю на Оля АЛ-АХМЕД