КЗП: „С 10% са намалели жалбите в КЗП през миналата година“
Секция: ИКОНОМИКА
19 Февруари 2020 12:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
КЗП: „С 10% са намалели жалбите в КЗП през миналата година“

/КРОСС/ Около 35 000 проверки е извършила Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година, съобщи председателят Димитър Маргаритов в интервю за Novini.bg. Те са както по жалби и сигнали от граждани, така и във връзка с планирани тематични кампании на институцията. За установените нарушения са съставени над 2000 акта и още толкова наказателни постановления със санкции.

„Наблюдава се спад на нарушенията. Ако допреди 1-2 години те бяха около 10% от всички извършени проверки, сега са около 6-7%", посочи той. „Това показва, че ефектът от контрола и от превенцията дава първите си резултати", коментира той.

Маргаритов обърна внимание, че за първи път от много време насам през миналата година се наблюдава спад в броя на жалбите. Той е с около 10% спрямо предходния период. „Очаквах тази тенденция и си я обяснявам с това, че - може да звучи парадоксално, но - от една страна имаме активността на потребителите, от друга - подобряването на основните параметри на пазара", каза председателят на КЗП.

Не се наблюдава динамика по отношение на секторите, в които са оплакванията. Все още те са най-много в сферата на телекомуникациите, макар с времето да са намалели от 50% на 30% от всички постъпващи в КЗП жалби.

Макар и малко увеличение на жалбите бележи единствено секторът онлайн търговия. „Според мен, това се дължи на факта, че там процесът е много динамичен. Ежегодно се увеличават с една трета и пазаруващите в интернет потребители, и отварящите електронни магазини търговци", отбеляза председателят на КЗП. Той изрази мнение, че законодателството е на необходимото ниво, непрекъснато търпи промени с идеята „плътно да следва живия живот и да урежда максимално бързо всички възможни хипотези". Според него е добре да се помисли какво би могло да се направи по отношение на динамично развиващата се търговия в социалните мрежи и маркетплейс платформите.

„Една от по-специфичните ни функции е да затваряме некатегоризирани туристически обекти. През миналата година това е станало в малко над 100 случая, макар в около 20 от тях впоследствие заповедта да е била отменена, тъй като те междувременно са били категоризирани", обяви Маргаритов. За това, както и за останалите констатирани нарушения основно при места за настаняване и заведения за хранене и развлечения са съставени над 700 акта.