Бордовото устройство и услугите ще са безплатни за превозвачите
Секция: Автомобили
27 Февруари 2020 14:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Бордовото устройство и услугите ще са безплатни за превозвачите

/КРОСС/ „Тол системата няма да бъде отлагана и тръгва на първи март с функционалностите, които предлага към момента". Това каза заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в предаването „Тази сутрин" на БТВ.

Маршрутните карти - единият от начините за отчитане на изминатото от тежкотоварните автомобили разстояние, са абсолютно безплатна услуга, обясни Нанков и уточни, че попълването им отнема около пет-шест минути.

Картите ще са достъпни по канали, по които в момента се купуват винетки. На ГКПП-та ще има обучени служители, които при нужда да съдействат на потребителите за попълването им. Другите два метода за толуване са GPS тракери и бордови устройства.

„Намалихме обхвата на толуваните пътища от първоначално обявените 10 800 км на 6 хиляди и в момента са малко над 3 хиляди километра - автомагистрали и пътища първи клас", каза още Нанков. Той даде пример с автобус, за който по сега приетата тарифа таксата е 1 стотинка на километър и ако маршрутът му е по изцяло толуван път София - Бургас, при пробег за една година от 100 хиляди километра, годишната му такса ще възлезе на 1000 лв. Таксата за националните доставчици на услуги от 7% ще възлезе на 70 лв.

Солидарно с превозвачите, бордовото устройство и услугите към него ще бъдат безплатни, стана ясно от думите на Нанков, като ще бъдат калкулирани в тези седем процента. Той изтъкна, че едно бордово устройство струва минимум 240лв., отделно всеки притежател на такова устройство получава допълнително обслужване от мобилните оператори, сим карти, есемес известяване и други услуги.

Николай Нанков съобщи, че към момента има поръчани почти 9 хиляди бордови устройства при старите условия, договорите им обаче ще бъдат анексирани и безплатно ще поръчат други.

„Знаем от какви ценови диапазони започнахме, знаем какви са в момента - за тежкотоварен автомобил над 12 тона - 10 ст. на километър, 1 ст. на автобус. Годишният ни план е 450 млн. лв. от тол такси. „Ако не успеем в рамките на три месеца от старта на тол системата да съберем около 100 млн. лв., ще преразгледаме както обхвата на пътищата, така и тарифите", обясни заместник-регионалният министър и подчерта, че за това са се разбрали още през януари с превозвачите и разчита да спазят думата си.

Тол системата не е статична величина, тя е динамична система - и по отношение на обхват, на тарифи, на комуникация и на функционалност и в следващите шест-седем месеца тя ще бъде надграждана във всичките й части, стана ясно от думите на Нанков.

Той обясни, че по принцип не е възможно камион да влезе в България и да излезе после от страната, от която и да е точка, без да е платил някакъв вид такса, тъй като той минава през пункт на тол система. „Ако камионът е с GPS тракер, разбира се, се начислява по линия на софтуера, с който разполага Националното ТОЛ управление и GPS доставчикът", допълни заместник-министърът.

„Това е най-важната реформа в транспортния сектор в рамките на настоящия мандат и да се смени модела", коментира той и обясни, че трябва леките автомобили да плащат по-малко от тежкотоварните, а не както е в момента - едва една трета от транспортната система да се издържа от тежкотоварните, включително преминаващите транзит през България, които претоварват и рушат пътищата.

Около 300 млн. лв. се очакват да бъдат приходите за тази година от продажбата на винетки за леки автомобили. Общата сума, която се очаква да бъде събрана е около 700 - 750 млн. лв. "Тази сума обаче не е достатъчна, за да имаме сигурни и безопасни пътища, беше категоричен Нанков.

184 от 265 общини в България са заявили в Агенция „Пътна инфраструктура" знакът за винетка да бъде поставен извън урбанизирани територии.

От първи март ще се следи и за претоварване на тежкотоварните моторни превозни средства, стана ясно от думите на Нанков, като тол системата ще бъде основен инструмент за борба със сивия сектор в транспорта. Тя е свързана със системите на МВР, на Агенция „Митници" и на Националната агенция за приходите.